NECHCEME NOVOU BÍLOU HORU - TENTOKRÁT VE VZDĚLÁVÁNÍ

ŽÁDÁME MINISTRYNI ŠKOLSTVÍ, ABY ZABRÁNILA
CÍLENÉ ZTRÁTĚ HISTORICKÉHO VĚDOMÍ ČESKÝCH ŽÁKŮ


Na dny 8.-9. září 2003 svolalo ministerstvo školství do Telče seminář o tzv. Rámcových vzdělávacích programech (RVP). Jejich současná 2. verze nebyla dosud oficiálně zveřejněna a ani na semináři nebyly návrhy k dispozici, stejně jako žádný z dosud zpracovaných 26 školních vzdělávacích programů (ŠVP) z 54 tzv. pilotních škol. Účastnilo se třináct pracovníků ministerstva (a jím řízených institucí), osm historiků z fakult a historických ústavů, tři učitelé (z toho dva delegáti ASUD) a osm zástupců oborů zeměpis, občanská výchova, Asociace ředitelů gymnázií a pracovníků muzeí.

Pracovníci MŠMT odmítli přesvědčivé argumenty historiků pro zachování předmětu i proti propojování různých oborů, jaké se nikde v Evropě neosvědčilo. Závěrem semináře zformulovaném (již po plánovaném skončení semináře) za přítomnosti všech zástupců MŠMT a pouze tří historiků (již bez učitelů), je doporučení, podle něhož v rámci RVP zůstávají samostatné obory, ale vytvoření školních programů a tím i další osud dějepisné výuky má být výhradně v rukou vedení každé školy.

To by mohlo zařadit do učebního plánu nový integrovaný předmět, do kterého by byly začleněny poznatky z dějepisu, občanské výchovy a zeměpisu (např. s názvem Člověk a společnost). Má sice vycházet z RVP, ale konkrétní obsah a pojetí mají být plně v kompetenci školy; tento program by nebyl nikým odborně posuzován. Vzhledem k formulacím RVP by ŠVP mohly jejich požadavkům vyhovět poměrně snadno: RVP totiž obsahují pouze seznamy stručných hesel (Český stát za vlády posledních Přemyslovců a nástup Lucemburků, Upevňování vlády Habsburků po třicetileté válce, Utváření novodobého českého národa, Druhá světová válka atd.), dále tzv. kompetence v podobě úkolů, jako jsou např. "žák si uvědomuje vlastní osobní a občanskou identitu ... chápe historický rozměr pojmu humanita, mír, demokracie, tolerance ... samostatně získává z dostupných zdrojů informace o historických skutečnostech ... má základní přehled o národních dějinách a vybraných kapitolách lokálních, regionálních, evropských a světových dějin...", a pokyny k tématům (na 5-10 řádcích). To lze "splnit" v jakémkoliv systému i proto, že náplň může být rozličná a výsledky lze zhodnotit jen obtížně.

Podle nového návrhu může tedy systematicky pojatý dějepis z výuky na ZŠ prakticky zmizet (podobně má být koncipován i RVP pro gymnázia!). To považujeme za vážné ohrožení utváření historického vědomí mladé generace, porušení práva všech žáků na ucelené a hodnotné informace o vývoji světa, Evropy i naší země, práva na získávání vhodných podnětů pro osobní rozvoj v oblasti morální, estetické, utváření hodnotového systému a podkladů pro porozumění současnému vývoji v Evropě i ve světě. Proto:

ŽÁDÁME
  • zachování dějepisu jako samostatného předmětu na všech všeobecně vzdělávacích školách - jako je tomu ve všech zemích Evropy; nevylučujeme přitom zvláštní programy experimentujících škol připravené na odpovídající odborné úrovni, ani promyšlenou kooperaci historických poznatků s obsahem ostatních předmětů
  • časový prostor pro dějepis ve výši minimálně dvou hodin týdně ve všech třídách všeobecného vzdělání (s možností jeho zvýšení) - jako je tomu ve všech zemích Evropy
  • obsah dějepisu nově koncipovaný renomovanými historiky ve spolupráci s učiteli - jako je tomu ve všech zemích Evropy
  • ponechání dějepisu ve společné části nově koncipovaných maturit
  • naplnění obsahu dokumentu k dějepisu z května tohoto roku, kde historikové pregnantně formulovali hodnotu, smysl a poslání historie ve škole v současné době a podmínky pro jejich naplnění
DĚKUJEME
  • za důrazné Slovo k dějepisu autorům i více než 400 jeho signatářům z řad historiků i vědců přírodovědných a dalších o borů; děkujeme za to, že pochopili, jaké nebezpečí hrozí, a prosíme, aby ve své podpoře vytrvali
OBÁVÁME SE
  • že výukou podle ŠVP (bez záruky kvality odborným posouzením) by se ještě více posílilo diletantství; vždyť dnes dějepis ve čtvrtině až třetině tříd ZŠ vyučují učitelé jiných předmětů, dokonce i zcela nekvalifikovaní
  • že v pozadí nového nikde nevyzkoušeného modelu (RVP a ŠVP) stojí osobní zájmy autorů a nakladatelství na vydání učebnic pro nové předměty (integrované mají být i přírodovědné a další obory)
PROSÍME O POMOC
    Vás, kteří cítíte úctu k odkazu minulosti jako součásti našeho života, obdiv k velkým osobnostem i bezejmenným hrdinům, kteří přispěli k tomu, že můžeme být na naši minulost hrdi, a kteří to vyjadřujete např. i tím, že se přicházíte poklonit českým korunovačním klenotům. Obracíme se na Vás, kdo považujete duchovní odkaz minulých generací všech zemí a období za bohatství, které nám pomáhá pochopit současnost, sama sebe, jiné národy i světové problémy a jste přesvědčeni, že to důležité o minulosti by se měli mladí lidé dozvědět již ve škole. Věříme, že osud naší země jako plnoprávného a sebevědomého člena sjednocené Evropy a úroveň vzdělanosti mladé generace vám není lhostejný. Věříme, že to dáte najevo a zabráníte neuváženému rozhodnutí kvapně (dle sdělení v Telči do prosince!) přijmout návrhy Výzkumného ústavu pedagogického, zpracované na objednávku MŠMT v systému, jaký pro nezdar jinde opouštějí. Že tak přispějete k tomu, aby mohl být vytvořen efektivní vzdělávací systém v tradicích středoevropské vzdělanosti, abychom mohli být moderním národem hodným J. A. Komenského. Nejen proto, že dějepis zařadil, jako jediný z předmětů, do všech tříd své "latinské školy" jako "nejkrásnější část vzdělání a takřka oko celého života". Děkujeme.
V Praze dne 12. září 2003

V duchu Prohlášení účastníků poslední valné hromady a z pověření členů
výbor občanského sdružení Asociace učitelů dějepisu ČR.


Případné dotazy se můžeme pokusit zodpovědět pomocí e-mailu.
Pokud budete považovat obsah textu za závažný,
prosíme Vás o jeho další rozšíření.

back