Je známo, že „již staří Římané” považovali znalost historie za nezbytnou pro každého jedince i stát, méně známo je, že se již od 6. stol. př.n.l. v čase největšího nebezpečí nebo ohrožení senát usnášel na nařízení, které do dějin vešlo svou formulí „Videant consules, ne qiud res publica detrimenti capiat” - „Konzulové hleďte, aby republika neutrpěla škodu”. Nemáme konzuly a bohužel ani obdobné nařízení, ale ministerské úředníky, na něž se již deset let bezvýsledně obracíme s naléhavými žádostmi a prosbami o zajištění příznivých podmínek pro dějepisné vyučování; a máme poslance a senátory, které naléhavě o pomoc žádáme nyní.
Zejména po seznámení s posledními úpravami, které vyvrcholily nezařazením dějepisu do státních maturit (mezi třináct navržených volitelných předmětů), jsme si s hořkostí znovu uvědomili, jak se historie ve škole systematicky dostává na okraj pozornosti, a že snad již jedinou možností, která nám zbývá, je ozvat se veřejně, informovat a zainteresovat širokou veřejnost, neboť za několik let již může být na nápravu pozdě.
Zatímco mezinárodní organizace pod záštitou Rady Evropy oceňují význam historického vědomí pro národy i sjednocenou Evropu a podporují aktivity, směřující k jeho rozvíjení, my se připravujeme na tolik diskutovaný vstup do Evropy historickou negramotností.
Zatímco ostatní evropské národy - malé i velké - usilují o posílení lidského sebevědomí i národní hrdosti mimo jiné za pomoci historie, u nás je tomu naopak. Protože důsledky nynějších rozhodnutí nejsou patrné ihned, ale budou zřejmé až za delší čas, obáváme se, že si většina rodičů i ostatních občanů neuvědomuje jejich dopad a v běžných starostech a při sledování bezpočtu „afér” jim nevěnuje pozornost.
Nemyslíme, že je možné trpně čekat, až začneme ztrácet své jistoty, kořeny posilující každý národ, a rozplývat se v multikulturní Evropě. Základy pro poznání hodnot vytvořených našimi předky, pro seznámení s velkými osobnostmi a jejich myšlenkami, stejně jako s kulturními statky, se kladou ve škole. U nás jsou díky nepříznivým podmínkám v těchto letech nadmíru chatrné. Uvádíme některé z nejdůležitějších informací, které charakterizují tento stav:
celkem ve všech třídách do maturity | |
1918-38: | 19 h. |
1945: | 19 h. |
1948: | 15 h. |
1953-57: | 19 h. |
1959: | 18 h. |
1960-66: | 13-16 h. |
1969: | 16 h. |
1972: | 14 h. |
1976: | 16 h, později 14 h. |
Nemáme konzuly, máme však poslance a senátory a také soudné občany, které chceme tímto dopisem informovat o tom, jaké jsou podmínky pro historii ve škole. Ať kdykoliv později při zjištění neznalostí a lhostejného vztahu mladých lidí k hodnotám a odkazu minulosti nejsou opět za jediné viníky označováni učitelé. Přitom si ovšem zdaleka nemyslíme, že podíl na nekvalitní výuce nemají také samotné školy, ať učitelé nebo vedení škol.
Naprostý neúspěch jednání učitelů i historiků s ministerskými úředníky nás po jejich posledním výše uvedeném projevu pohrdání historií naší země, Evropy a světa a také nedávné neuspokojivé výsledky našich studentů např. v projektu Mládež a historie nás vyburcovaly k tomu, abychom napsali tento dopis. Opravdu nechceme nic vědět o minulosti a nebude vadit, když se český národ rozplyne mezi ostatními Evropany, kteří usilovně hájí svou národní identitu? Když naši potomci budou snadno manipulovatelnými obyvateli jakéhosi území, nikoliv občany země, na jejíž vklad do historie můžeme být hrdí?
Jsme i nadále přesvědčeni, že dějepis není soupisem událostí a dat, ale že může každého mladého člověka vybavit nepřeberným bohatstvím myšlenek, podnětů a zkušeností lidstva pro jeho osobní život. Současně je i pramenem pro utváření jeho dovedností, hodnotového systému, mravnosti a vlastností nezbytných pro člověka, který se bude spolupodílet na utváření demokratické společnosti. Na základě vlastních zkušeností i poznatků, které jsme v posledních letech získali v zahraničí, musíme uzavřít, že je nám velmi líto, že tyto úkoly zatím náš dějepis neplní /údaje můžeme doložit dokumenty/.
Pro nejbližší období považujeme za potřebné změnit nejprve to, co je nejnaléhavější, a většinou nevyžaduje mimořádný čas ani velké přípravy:
Věříme v příznivý ohlas u našich volených zástupců i u ostatních občanů. Uvážíte-li, že se můžete a chcete k tomuto problému vyjádřit nebo něčím přispět, prosíme, neváhejte.
Výbor Sdružení historiků ČR | Výbor Asociace učitelů dějepisu ČR |
|
|
OHLASY
Otevřený dopis byl předán poslancům a senátorům 30. března 2000. V dalších dvou týdnech byl dle našich časových i finančních možností poštou rozeslán na pedagogické a filozofické fakulty, některým institucím a organizacím a občanským sdružením i jednotlivcům. Byl umístěn na internetových stránkách ASUD a Sdružení historiků počátkem dubna. V tisku byl zveřejněn v květnových Učitelských listech č. 9. Redakci děkujeme. Dopis inspiroval redaktorku Respektu Adélu Knapovou k napsání článku o výuce dějepisu (Respekt č.19 z 2.5.) Promluva Jana Petránka věnovaná našemu dopisu ve vysílání Prahy 18.4. byla zveřejněna v týdeníku Rozhlas a televize z 9. 5. pod titulkem Dějiny, svědomí a rovná páteř.
Do uzávěrky IL 14 se s obsahem dopisu solidarizovala řada historických pracovišť - ústavů, pracovníků fakult, členů řady občanských sdružení, redakcí novin a časopisů. Někteří vyjádřili svou podporu osobně nebo telefonicky, další písemně.
Z dopisů, z MŠMT (IL 14)
Dějiny, svědomí a rovná páteř
Dějepis v Senátu (IL 15)
Letní škola 2000 (IL 15)