V červnu výbor ASUD obdržel kopii odpovědí ministra školství na písemnou interpelaci dvou poslanců (Z.Škromacha a J.Zvěřiny) v záležitosti dějepisu (Otevřený dopis...) K této odpovědi se vyjádřil dopisem oběma poslancům a kopii zaslal MŠMT. Na tento impuls reagoval dopis ze září tr. Jakožto učitelé dějepisu jsme toho názoru, že tyto dopisy patří mezi historické prameny, které dokumentují naši snahu o zlepšení a reakci na ně. V tomto IL zveřejňujeme 1. část těchto dokumentů:
Návrh pojetí a obsahu vychází
Návrh je založen
Cílem dějepisné složky vlastivědy je:
Obsahem návrhu je
Části návrhu:
1) | základy dovednosti práce s dokumenty, pozorování, získávání a hodnocení informací a jejich zpracování jednotlivcem nebo týmem žáků (hlavní druhy historických pramenů) |
2) | počátky práce s časovou přímkou na základě pochopení vývoje v čase |
3) | seznámení s dovedností práce s historickou mapou a se základy historické geografie (v součinnosti s poznatky zeměpisnými) |
4) | seznámení s hlavními druhy architektury a historických památek jako hist.pramene |
5) | přehled o institucích pečujících o historické prameny - archivy, muzea |
6) | seznámení s institucí galerií a přehledem uměleckých oborů |
7) | seznámení s některými typy historických událostí odehrávajících se v rámci daného regionu (válečná střetnutí, jednání, shromáždění, založení staveb, kulturní činnost atd.) |
8) | povědomí o šíři oborů, které napomáhají historickému poznávání |
9) | získání zájmu o minulost vlastního kraje a obce a tím i o historii vůbec, motivační působení |
10) | vyprávění z mytologie a bájesloví některých evropských (mimoevropských?) národů jako základu pro první seznámení s kulturním odkazem různých etnik a podkladu pro následné poznávání jednak literatury a výtvarných děl s mytologickými náměty, jednak historického vývoje, jak ho umožňuje současný stav vědy |
  | |
|
Názory učitelů základních škol a nižších tříd gymnázií na stávající pojetí a obsah dějepisné složky vlastivědy, vlastní zkušenosti, jakož i vyjádření těch, kteří se zamýšlejí nad tím, jak by tento předmět mohl napomoci dějepisu a jak posuzují předložený pracovní návrh, včetně připomínek, doplnění a dalších návrhů, uvítáme v jakémkoliv množství a rozsahu. |