20.9.2023 bylo vyhlášeno téma letošní celostátní dějepisné olympiády pro žáky a studenty základních a středních škol.
Tematické zaměření ročníku: Každodenní život a kulturní kořeny českých zemí (Čechy, Morava, Slezsko). Od Cyrila a Metoděje po Jana Husa.
Písemná práce na téma: Příběh stavby či předmětu každodenní potřeby ze sledovaného období (domácnost, práce, kostel) a jeho zasazení do dobových souvislostí.
Termíny jednotlivých kol:
Školní kola: 27.11. -1.12.2023
Okresní kola: 15.1. - 19.1.2024
Krajská kola: 8.4. -10.4.2024
Ústřední kolo: 9.6. - 13.6.2024
Podrobné informace najdete na stránkách soutěže.
Stálá expozice přibližující působení římských legií na začátku našeho letopočtu se loni v červnu otevřela na území Pasohlávek na úpatí Pálavy. Návštěvnické centrum za 30 milionů korun vystavěl Archeologický ústav Akademie věd, život římských legií budou prezentovat moderní technologie. Návštěvnické centrum Mušov nese název Brána do Římské říše a představuje interaktivní a živou formou dějiny archeologického výzkumu v lokalitě do první republiky, samotné nálezy i význam Hradiska u Mušova, nejautentičtějšího římského naleziště na našem území.
Den před nedožitými 82. narozeninami Václava Havla spustila Knihovna Václava Havla česko-anglickou vzdělávací videosérii o lidských právech pod názvem Každý může změnit svět – Lidská práva v životě a díle Václava Havla.
Série šesti 10 minutových videolekcí představuje mladým lidem Václava Havla jako člověka, který celý svůj život bojoval za svobodu a lidská práva. Série seznamuje mladé diváky s nejdůležitějšími historickými událostmi druhé poloviny 20. století v Československu. Jejím cílem není jen reflexe života konkrétní osobnosti, ale uvědomění si nutnosti bojovat za svobodu a lidská práva soustavně a v každé době.
Videolekce kombinují mluvené slovo s archivními materiály a jsou natočeny dynamickým youtube stylem. Průvodci české verze jsou moderátorka a zpěvačka Emma Smetana a choreograf a producent Yemi A.D. Anglickou verzí, kterou lze využít ve výuce angličtiny, provází dva mladí rodilí mluvčí.
Lekce je možné zařadit do výuky dějepisu a společenskovědních předmětů na středních školách i v prvních ročnících vysokých škol.
Lekce i doprovodné materiály jsou k dispozici na webové stránce projektu: https://www.vaclavhavel.cz/elearning/.
S pozdravem,
Tým Knihovny Václava Havla
Vzdělávání
Knihovna Václava Havla, o.p.s./Václav Havel Library
Ostrovní 13, 110 00 Praha 1, Tel: +420 222 220 112
Dovolujeme si Vás seznámit s novým projektem.
Společnost HistoryPark s.r.o vznikla po pětiletých přípravách v roce 2014. Založili ji absolventi oboru archeologie jako soukromou, státem ani evropskými fondy nedotovanou společnost. Naším ambiciózním cílem je nejenom prezentovat informace o naší minulosti, ale především ukázat fascinující způsoby jejich získávání. Náš tým tvoří skupina zkušených archeologů s mnohaletou praxí při archeologických výzkumech v ČR i v zahraničí. Své zkušenosti hodláme nadále využívat k rozvoji archeologické vědy a to především prostřednictvím nejmodernějších přístupů, přístrojů a technologií.
Více informací na webových stránkách (www.historypk.cz), případně na facebooku (www.facebook.com/HistoryPark).
V karlovském roce přináší svůj díl také Český rozhlas. Autoři pojali téma moderně, s nadsázkou.
Multimediální webová prezentace kareljeking.cz představuje největšího Čecha prostřednictvím článků, videí, interaktivní grafiky a hned několika nových audioformátů.
Neformální projekt Karel je King! převážně vychází z historických faktů a drží se ověřených historických skutečností (články na web, audiotaháky). Relevanci obsahu zaštítili studenti a absolventi historických oborů FFUK.
K reportážím z doby Karlovy, nebo o samotném Karlovi a mnoha jiným zajímavostem můžete vyrazit klikem na: www.kareljeking.cz
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
v rámci celonárodních oslav 100. výročí vzniku republiky jsme se pustili do mapování jubilejních stromů, které připomínají důležité momenty naší historie.
Jde o lípy republiky, které byly vysazeny na počest výročí vzniku Československé, ale i České republiky či dřeviny, které připomínají naši národní svobodu a demokracii.
Nejsou-li tyto dřeviny řádně označeny, tak jejich poselství zaniká a mizí. Připravujeme se tím o živé svědky naší minulosti.
Přidejte se k pátrání po stromech republiky a společně je uchraňme pro další generace.
Založili jsme web Lípy republiky – lipyrepubliky.cz, který je nositelem celorepublikové databáze stromů republiky.
Znáte nějakou lípu republiky? Svá zjištění můžete vkládat přímo na web či dejte prosím vědět na email info@lipyrepubliky.cz.
Nemáte v obci žádný strom republiky? Můžete iniciovat jeho výsadbu.
Doporučení jak postupovat při přípravách jubilejní výsadby a návody na hledání stromů republiky rovněž naleznete na webu lipyrepubliky.cz.
Projekt je realizován skupinou nadšenců ve spolupráci s dalšími partnery.
Děkujeme za vaši ochotu a těšíme se na spolupráci.
Za projektový tým
Aleš Rudl
projekt Lípy republiky
tel. 606 754 391
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského po dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy spustilo webovou stránku s cílem především podpořit kvalitní výuku k výročí 1. světové války a poukázat na hlavní historické momenty a osobnosti, které sehrály významnou roli v letech 1914-1918 včetně vzniku Československé republiky.
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského ve spolupráci s Asociací učitelů dějepisu vyhlásila výzvu školám, žákům a studentům k účasti v projektu (Ne)zapomenuté pomníky – stoletá paměť národa a země. Vytváříme společně interaktivní mapu pomníků vystavěných na území České republiky legionářům a vojákům padlým v 1.světové válce. Pokusme se oživit alespoň některé zapomenuté a neznámé lidské osudy a příběhy. Zapojilo se již velké množství základních i středních škol, mnoho žáků a studentů poslalo fotografie i informace o pomnících z celé České republiky i ze zahraničí.
Veškeré informace a interaktivní mapu pomníků, která je dětmi průběžně doplňována, najdete na stránkách Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze (Ne)zapomenutelné pomníky národa http://1914-1918.npmk.cz/nezapomenute-pomniky.
Kontaktní osoba:
Nataša Vavrušková
služby e-PK - elektronické pedagogické knihovny, informační a reprografické služby - Pedagogická knihovna
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, Mikulandská 5, 116 74 Praha 1
Tel.: 221 966 435, 773 196 548
Těšíme se na Vaši návštěvu
Mgr. Marie Chrobáková
vedoucí kulturně-vzdělávacího oddělení Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, Valdštejnská 20, 118 00 Praha 1
tel.: 257 533 455, fax.: 257 530 661
e-mail: pedagog@npmk.cz, web: www.npmk.cz
má ve své nabídce desítky zajímavých programů pro školy v expozicích a výstavách, workshopy a přednášky, archeologické programy, procházky Prahou včetně komentované prohlídky pražských věží nebo dětskou hernu Po stopách Karla IV.
Více podrobností naleznete na new.muzeumprahy.cz/vzdelavani-pro-skoly/.
Rádi bychom Vás upozornili na velmi zajímavý dokument Olga - Zpráva o sledování objekta, který odmítal vypovídat a dělal si, co chtěl. Tento nový český celovečerní dokumentární film o první dámě Olze Havlové byl natočen stejným týmem, který dal v roce 2007 vzniknout úspěšnému dokumentu Občan Havel. Cílem filmu nebylo natočit film o Olze Havlové jako pouhé partnerce Václava Havla, ale vykreslit portrét svérázné a přátelské ženy, která zejména od 70. do 90. let 20. století sehrála významnou společenskou roli – ve veřejné i soukromé sféře. Tento individuální příběh vypovídá mnohé také o atmosféře tehdejší doby.
Film přináší velké množství dosud neznámých záběrů, fotografií a vyprávění. Olga je zde představena jako ostrá glosátorka, zásadová disidentka, štědrá hostitelka v pražském bytě i na Hrádečku, jako žena věcná, nesnášející jakoukoliv okázalost, naopak milující jemný humor a říkající vždy to, co si myslí. Její přátelé potvrzují, že ani v roli první dámy svůj životní přístup nezměnila a zůstala stát pevně nohama na zemi.
O filmu:
Po stopách Karla IV.
Ilustrace Michaela Bergmannová
váz., 144 s., 285 Kč
V roce oslav sedmistého výročí narození Karla IV. jsme připravili o největším českém králi populárně naučnou knihu pro děti. Obsah je proložen mnoha obrázky, komiksy, rébusy a hádankami, takže zábavnou formou zprostředkovává kvalitní informace o osobnosti a době tohoto panovníka. Knížku lze využít pro školní i domácí vzdělávání, jako podklad pro skupinovou práci, texty na čtení s porozuměním, projektové dny.
[ Ukázka z knihy ]
Součástí knihy jsou také dvě hry o Karlovi IV. a jeho době, vytisknout si je můžete [ tiskovou zprávu můžete v případě potřeby využít.
Platforma evropské paměti a svědomí vydala v září 2013 mezinárodní čítanku určenou pro starší středoškoláky s názvem
„Abychom nezapomněli. Výpověď o totalitě v Evropě“.
Knížka obsahuje třicet pozoruhodných životních příběhů lidí postižených totalitou ze šestnácti evropských zemí, doplněných fotografiemi, faksimilemi dokumentů, historickými úvody, mapkami a infoboxy. Na její přípravě se podílela dvacítka státních a nevládních institucí a organizací z patnácti evropských zemí. Jejím účelem je vzdělat dnešní mladou generaci o tragické totalitní minulosti Evropy a o důležitosti hájit základní lidská práva, svobody a demokratické hodnoty ve společnosti.
Tato jedinečná nezisková publikace vyšla v anglickém, německém a francouzském jazyce s podporou Evropské komise z programu Evropa pro občany, Mezinárodního visegrádského fondu, Evropské sítě paměť a solidarita a Evropského institutu odkazu šoa. Českou verzi jsme vydali pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy s podporou Konrad-Adenauer-Stiftung a Evropského institutu odkazu šoa.
Na podzim 2013 jsme na 14 školách úspěšně představili čítanku „Abychom nezapomněli. Výpověď o totalitě v Evropě“ - po jedné v každém kraji ČR. Doprovázeli nás herci a herečky Ondřej Vetchý, Norbert Lichý, Zdeňka Žádníková-Volencová, Vladimír Javorský, Tereza Groszmannová a Ondřej Malý a také bývalý studentský vůdce Martin Mejstřík. Velmi dobrý ohlas u studentů mělo také vystoupení pamětníků, které zprostředkovala Konfederace politických vězňů ČR a Svaz PTP-VTNP. Více informací ke knížce a ohlasy z médií naleznete na www.memoryandconscience.eu/?s=čítanka.
Pokud byste měli o představení čítanky na Vaši škole zájem, prosíme Vás o odezvu a o zamluvení termínu co nejdříve. Pro Vaši školu z naší strany nevzniknou žádné náklady. Věříme, že čítanka bude hodnotnou pomůckou pro výuku dějepisu na Vaší škole a těšíme se na setkání s Vámi. Jakékoliv dotazy ráda zodpovím.
Vážené kolegyně a vážení kolegové,
pokud jste se ještě nezúčastnili seminářů Jak vyučovat o holocaustu v Terezíně (níže Téma holocaust),
viz: www.pamatnik-terezin.cz/seminar-i-stupne-jak-vyucovat-o-holokaustu
S pozdravem
P.Martinovský
Dovolujeme si Vás upozornit na vzdělávací projekt Památníku Terezín Školákem ve válečných letech.
Bližší informace naleznete na webu Školákem v Protektorátu - http://skolakemvprotektoratu.pamatnik-terezin.cz/
Pravidelné cykly se konají v rámci kurzů celoživotního vzdělávání. Snaží se pokrýt různá náboženství světa, ať už jsou známá či méně známá, živá či dávno zapomenutá.
Přednáší přední odborníci na daná témata, především pak pracovníci Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy.
Současná nabídka přednášek je k dispozici zde: http://www.htf.cuni.cz/VAR.
Doporučujeme všem a zvlášť středoškolským učitelům dějepisu otevřít si portál Moderní dějiny. Je zde diskuse k maturitnímu testu z dějepisu z produkce Cermatu. Kritický rozbor testu iniciovaný z Ostravy a podepsaný skupinou učitelů z několika škol a diskusi k němu najdete na www.moderni-dejiny.cz
Je tam několik článků:
V jednom ze svých televizních vystoupení v ostravském vysílání konstatuje ředitel Cermatu P. Zelený, že test postihuje způsob výuky v současných středních
školách zaměřený na sdělování fakt - výklad s výčtem dat, jmen, událostí, míst atd. To se zřejmě týká i základních škol.
Pokud uznáte za vhodné vyjádřit se v rámci diskuse, můžete svůj příspěvek napsat buď přímo do příslušné rubriky na webové stránce nebo e-mailem autorovi výzvy Jiřímu Hruškovi: hruska@educa24.cz. Uvítáme vaše názory i na našem e-mailu asud@volny.cz
Práce v průběhu roku 2014 bude věnována období první republiky 1918 – 1938, v dalších letech bychom se zaměřili na období 2. světové války, poválečné období, emigraci po roce 1948, padesátá a šedesátá léta, emigraci po roce 1968 a nucenou emigraci po roce 1977, 80. léta a Sametovou revoluci v roce 1989. V období totalitních režimů se povědomí o československých občanech žijících v zahraničí a jejich činnosti (nejen) pro naši zemi vytrácelo. Projekt je tedy vhodnou příležitostí, jak žákům i pedagogům tuto část naší historie a tyto osobnosti přiblížit. V případě žáků českých škol v zahraničí je navíc bonusem skutečnost, že se tyto kapitoly dějin z velké části týkají českých komunit v zahraničí, což může zvýšit jejich národní sebevědomí a dává jim příležitost dozvědět se takto více i o historii země, v níž žijí.
Více informací na www.csbh.cz - Česká škola bez hranic a Výtvarníci v československých legiích.
(České školy bez hranic nabízejí výuku češtiny a českých reálií pro děti ve věku od 18 měsíců do 15 let za hranicemi ČR jako doplnění vzdělání, které děti českého původu získávají v zahraničních školách. Činnost Českých škol bez hranic je koordinována občanským sdružením ČŠBH, o.s.)
Vážené kolegyně a vážení kolegové,
nově jsme zahájili spolupráci s Polským institutem v Praze. Institut nabízí českým školám zdarma prezentaci Polska. Jedná se o dvouhodinový mezipředmětový projekt – více níže. Polská strana nabízí dvě možnosti prezentace: buď se žáky navštívíte jejich institut, nebo oni přijedou k Vám na školu.
Během rozhovoru paní Laura sdělila, že projekt je určen především studentům prvních a druhých ročníků středních škol a gymnázií. Když jsme se šířeji bavili, o čem se během prezentací hovoří, nabyl jsem přesvědčení, že by tato témata mohla zaznít i v osmé nebo deváté třídě.
Prosíme, popřemýšlejte u Vás ve školách společně s vyučujícími zeměpisu, zda tento projekt nevyzkoušíte. Poláci si připomínají 100. výročí znovunabytí nezávislosti a mají připraveno mnoho zajímavých akcí. Případná spolupráce školy s Polským institutem by mohla být přínosná.
Název projektu: Polsko a polsko-české souvislosti
Organizátor projektu: Polský institut v Praze
Lokální partneři: vybrané střední školy
Cíl projektu: Cílem projektu je představení Polska jako dobrého a dlouholetého souseda České republiky skrze společné body v polsko-české historii. Projekt má ukázat Polsko jako moderní zemi se zajímavou historií, ve které lze najít mnoho společných průsečíků s historií českou. Dalším neméně důležitým cílem projektu je prezentace Polska jako zajímavé destinace k návštěvě.
Obsah projektu: Projekt je koncipován jako prezentace Polska ve dvou vyučovacích hodinách. První hodina je zaměřena na představení důležitých momentů polské historie a společné body ve společné polsko-české historii. Druhá hodina je koncipována jako workshop, ve kterém budou studenti diskutovat o obrazu Polska a Poláků v České republice, na což by navazovala prezentace o současném Polsku a uspořádání znalostí z obou lekcí.
Popis projektu: Polskou republiku pojí s Českou republikou nejen 795 km dlouhá hranice, ale celá řada jiných elementů. Polsko patří mezi klíčové spojence a přátele České republiky. Obě země jsou členem NATO, Evropské unie a v neposlední řadě Visegrádské skupiny. Polsko je rovněž klíčovým obchodním partnerem České republiky, a patří jak mezi tři největší dovozce do ČR, tak je mezi třemi nejdůležitějšími exportními destinacemi českých výrobců.
Polská státnost se datuje od roku 966 a události známé jako „Křest Polska“. Křesťanství bylo v Polsku přijato právě z českých zemí a v dalších stoletích pak obě země několikrát spojovala postava společného vládce. Polská i Česká republika měly v posledních staletích podobný osud. Obě země si prošly dlouhým obdobím bez vlastní státnosti, kterou opět získaly v roce 1918. Meziválečné období bylo pro obě země obdobím rozvoje a budování vztahů se svými sousedy. Během následujících let však nalezneme mnoho příkladů výjimečné spolupráce v boji proti nacismu. Polsko i Česká republika se po druhé světové válce ocitly za železnou oponou. I během těchto těžkých 40 let můžeme najít elementy spolupráce jako například Polsko-československá solidarita a její slavná setkání na hranicích.
Laura Trebel-Gniazdowska
Zastępca Dyrektora/Zástupkyně ředitele
Instytut Polski w Pradze/Polský institut v Praze
laura.trebel-gniazdowska@msz.gov.pl
+420 220 410 410
www.polskyinstitut.cz
dne 17. 3. 2019 odvysílala stanice TV Nova svůj pořad Střepiny, ve kterém se mj. hovořilo o výuce dějepisu. Od některých kolegyní a kolegů se mi doneslo, že bychom se k dané reportáži měli vyjádřit.
Nemyslím si však, že bychom se měli děsit reportáže, která by mohla být skvělou ukázkou manipulace s daty (například pro práci v hodinách mediální výchovy), o čemž hovoří i přemrštěné přívlastky: statistika je tristní, neznalost je alarmující atd... Rozhodně však není výpovědí o reálném stavu výuky dějepisu u nás...
V Informačních listech jsme Vám popsali spuštění projektu Národní kroniky. Z původního plánu na databázi informací, prací, odkazů atd. především k tématům národní historie se myšlenka rozrostla až na zřízení instituce a muzea Národní kroniky.
Po celou dobu se členové výboru ASUD snažili pomáhat především konzultační činností. Zároveň byl na 5 školách spuštěn pilotní projekt k tématu. Celá myšlenka Národní knihovny nabyla poměrně reálných rysů a byla dokonce prezentována v Senátu. Avšak zde se zároveň zjistilo, že myšlenka stojí „na hliněných nohách“. Autor myšlenky p. Palatajkov nebyl schopen (a stále není) jasně formulovat a sdělit, kdo bude za nápadem stát, kdo bude celou akci řídit a jak bude financována.
I když samotnou myšlenku i nadále podporujeme a jeví se nám jako podnětná, práci na Národní kronice pozastavujeme až do té doby, než nám budou předloženy veškeré garance, které jsme požadovali.