neperiodický zpravodaj vydávaný výborem ASUD pro členy
ZVLÁŠTNÍ ČÍSLO VYDANÉ PŘI PŘÍLEŽITOSTI VIII. SJEZDU HISTORIKŮ V HRADCI KRÁLOVÉ V ZÁŘÍ 1999
I. ÚvodV současné Evropě je dějepis považován za velmi významný školní předmět jak pro samotný obsah - seznámení s minulostí lidstva a pro jeho možnosti formovat hodnotový systém odpovídající úrovni současné společnosti, demokratické smýšlení a cítění mladé generace posilovat úctu k dějinnému odkazu vlastní země i vztah k vlasti, tak také pro utváření souboru vlastností označovaných dnes jako „evropanství“ - vzájemné poznávání, ochotu ke spolupráci, porozumění v oblasti etnické, politické, kulturní i náboženské atd. Rada Evropy i jednotlivé vlády věnuje dějepisu velkou pozornost, každoročně je pořádáno několik celoevropských seminářů pro učitele a didaktiky dějepisu a historiky zabývající se přípravou budoucích učitelů; v různých zemích pracují početné týmy na zpracování dokumentů o poslání, obsahu i metodách dějepisného vyučování; setkávají se a pracují představitelé výzkumných i vědeckých ústavů, aby byli nápomocni učitelům v jejich obtížné práci. RE již několik desetiletí věnuje dějepisnému vyučování velkou pozornost také organizováním seminářů a podílela se i na založení unikátní organizace EUROCLIO, jejíž činnost podporuje.
U nás je bohužel situace v této oblasti s jinými zeměmi nesrovnatelná. Jde jednak o časový prostor vymezený dějepisu na všech základních i středních školách, který představuje nejnižší počet hodin v Evropě, jednak o zajištění vhodných kvalitních pomůcek, jejichž tvorba a distribuce je ponechána živelnosti (trhu). Ani stav vzdělávání budoucích učitelů dějepisu (čas a pozornost věnované teoretické i praktické přípravě na VŠ) a podmínky pro další vzdělávání učitelů nejsou uspokojivé.
Členové asociace spolu se členy Sdružení historiků (HK) a pracovníky různých historických pracovišť se v průběhu minulých let bez konkrétních výsledků pokoušeli o zlepšení stavu jednáním s úředníky, řediteli odborů MŠMT, řadou náměstků i ministrů školství i v ČNR a ČP.
Jednání o vyučování dějepisu bývá součástí jednání sjezdů historiků u nás i jinde, i když jde samozřejmě jen o dílčí problém. Poznali jsme, že mnozí z historiků byli překvapeni, když měli příležitost seznámit se s konkrétními údaji o podmínkách našeho současného dějepisného vyučování. Domníváme se, že utváření vztahu žáků a studentů k naší historii souvisí i s místem české historické vědy v naší společnosti a že je naší povinností seznámit i širší historickou obec alespoň s některými závažnými problémy; je to zakotveno i ve stanovách ASUD. Uvádíme některé informace o činností učitelské asociace, její dosavadní spolupráci s historiky a úryvky z některých dokumentů z let 1990 - 99 (celé jsou k dispozici v archivu ASUD).
Výbor ASUD
II. Programové cíle a prostředky jejich uskutečňování
- ze stanov asociace učitelů dějepisu ČR (reg. v lednu 1995)
- Čl. 1 - Posláním ASUD je přispívat
- ke zkvalitňování vyučování dějepisu na školách
- k obohacování nabídky vzdělávacích možností jednotlivým vyučujícím
- k řešení koncepčních a obsahových otázek výuky dějepisu v rámci možností daných řídícími orgány, především MŠMT ČR i zákonnými normami
- ke komunikaci mezi učiteli a zprostředkovávání výměny zkušeností všemi možnými formami
- k rozšiřování kontaktů českých učitelů dějepisu s jejich kolegy v zahraničí, tamějšími učitelskými organizacemi atd.
- k úzkým kontaktům mezi učiteli dějepisu a odbornými historiky
- k popularizaci dobrých zkušeností učitelů
- Čl. 2 - K vymezenému poslání ASUD mají sloužit
- odborné historické přednášky, semináře a exkurze
- setkání a diskuse v oboru didaktiky a metodiky dějepisu
- práce v oboru didaktiky a metodiky dějepisu a publikování jejích výsledků
- zastoupení zástupců ASUD ve výboru Sdružení historiků ČR a dalších orgánech, které budou ke zkvalitnění dějepisného vyučování vytvořeny
- spolupráce s řídícími orgány školství a dalšími institucemi ovlivňujícími podmínky výuky dějepisu
- všestranná spolupráce s jinými domácími i zahraničními organizacemi s obdobnou náplní činnosti osobním stykem i výměnou publikací apod., především v rámci EUROCLIO a institucí Rady Evropy
- spolupráce ASUD s odbornými historickými pracovišti
- spolupráce s nakladateli a vydavateli učebnic a dalších pomůcek pro vyučování dějepisu
- spolupráce s učitelskými iniciativami jiných oborů a předmětů
- informační periodikum - pokud bude jeho vydávání ve finančních možnostech ASUD - informace ve Zpravodaji SH.
III. Z ČINNOSTI ASUD 1990-99
(v obd. 1990-94 učitelského odboru HK)A. Spolupráce s historiky - vzdělávání, jednání s nadřízenými orgány
Zatím se nedaří:
- učitelé D sdružení dosud v OF pražských gymnázií pozváni na jaře 1990 do obnoveného HK jako učitelský odbor
- šk. r. 1989/90, 1990/91 - přednáškové kurzy, cykly i jednotlivé přednášky ve spolupráci s HÚ AV a FF UK
- březen 1990 - iniciativa ředitele HÚ AVČR prof. Šmahela a předs. vědecké rady D. Třeštíka - veřejná výzva k historikům a dopis ministru Adamovi (učební plány)
- duben 1990 - jednání členů výboru HK a UO HK s náměstkem ministra školství V. Vránou
- únor 1991 - jednání členů výboru HK o D s min. Vopěnkou
- XII. 91 - duben 92: jednání členů výboru HK a UO HK s poslanci ČNR - schváleno vytvoření a Statut Dějepisné rady (za účasti zást. MŠMT)
- leden 1991 - interpelace posl. Šplíchala v ČNR na ministra Vopěnku v záležitosti dějepisného vyučování z iniciativy členů výboru HK
- březen 1993 - Vyjádření výboru HK k dotaci D na 4 l. gymnáziích
- VII. sjezd historiků 1993 - v závěrech usnesení sjezdu bod o nezbytné pozornosti a péči dějepisnému vyučování
- v l. 1992/94 výbor HK garantem projektu UO HK „Historie ve škole - její možnosti pro rozvíjení poznání, občanského vědomí, morálky a tvořivosti žáků a studentů - a její potřeby“ (oponentura historiků)
- jaro 1995 - protesty historických pracovišť i jedinců (na výzvu výboru HK) ke generalizovanému plánu 8 l. G, kde D končil v sextě
- jednání prof. Křena, prof. Kvačka a doc. Beneše s předsedou výboru pro vědu kulturu a vzdělání PS ČP posl.Kozlem
- 1996 - iniciativa členů HK na vytvoření pracovní skupiny historiků a učitelů aktivně se spolupodílející na koncepci a obsahu dějepisného vyučování a zajištění kvalitních pomůcek - neúspěšné jednání obnoveno na jaře 1999: jednání prof. J. Pánka doc. Z. Beneše s ministrem E. Zemanem a návrh smlouvy SH ČR s MŠMT
- 1996 - jednání členů výboru HK a UO HK s nám. Kozlem
- od 1997 - spolupráce ASUD s fakultami připravujícími učitele (Hradec Králové, Brno, Čes. Budějovice, Ostrava a Liberec); konzultování a oponování didaktických a metod. témat diplomových prací
- členství ve výboru HK - SH ČR, informace členů, informace na plenárních zasedáních, exkurzích, články ve Zpravodaji ap.
- navázat kontakty se všemi fakultami připravujícími budoucí učitele D, především didaktiky D, a získávat informace o výuce budoucích učitelů na VŠ; ve spolupráci s historiky zpracovávat potřebné metodické materiály (komentované dokumenty, hl. z moderních dějin, výběr obsahu, periodizační otázky, terminologii atd.); diskutovat s didaktiky fakult o potřebách učitelů při jejich metodické přípravě i pedagogické praxi v průběhu studia; získat možnost otiskovat informace a články v časopise Historický obzor
B. Vlastní činnost asociace na území ČR
(1990/1994 cca 30-50 členů převážně z pražských škol; 1995: 70 členů, 1999: 290 členů, 4 regionální pobočky)Nedaří se např.:
- informace členů o dění v obl. školního dějepisu, literatuře, pomůckách, zahraničních kontaktech atd. - INFORMAČNÍ LIST
- publikování materiálů přispívajících ke zkvalitnění výuky - shromažďování zkušeností učitelů (Sborníky edice INSPIRACE, překlady zahraničních zkušeností ap., příklady pomůcek)
- výstavky našich a zahraničních učebnic a pomůcek
- diskuse o zkušenostech z výuky, semináře, exkurze; činnost regionálních poboček (Liberec, Litomyšl, Plzeň, Brno)
- celostátní semináře ASUD pro členy v přednáškovém sále NM s předními historiky a exkurzemi (od r. 1995 2x ročně)
- vzdělávací kurzy pro učitele z Prahy a okolí ve spolupráci se SSŠ Prahy 10 a historiky (dosud tři ročníky po 10 přednáškách)
- spolupráce členů ASUD s vydavateli a nakladateli na tvorbě pomůcek a metod. materiálů (Dějepisné atlasy pro Kartografii, Ukázky z literatury o dějinách pro FIN, pracovní sešity pro nakl. Olomouc; fólie pro nakl. Machek a syn; pracovní sešity pro SSŠ v Břeclavi; metodické materiály pro několik muzeí aj.; soubory úkolů pro školní, okresní a celostátní kolo soutěže i Mladý historik pro IDM MŠMT aj.)
- čtyři ankety se zjištěním kvality učebnic a pomůcek při jejich uplatnění v praxi (1993, 1997, 1998) - publikování výsledků v IL (v redakci Učit. novin od listopadu 1998 článek dosud nezveřejněn)
- návrhy a náměty pro zkvalitnění výuky D pro pracovníky MŠMT (1990 - návrh učebního plánu, 1990 - 99 připomínky k nedostatečné časové dotaci pro D na ZŠ, G, a SŠ; rozbor nedostatků v zajištění dobrého dějepisného vyučování pro min. J. Grušu a následující ministry; návrh týkající se výuky dějin 20. století po českou školní inspekcí zjištěných závažných nedostatcích; vypracování kritérií pro tvorbu moderních učebnic D; připomínky ke Sdělení MŠMT k udělování tzv. doložek k učebnicím; podnět k zařazení historické soutěže pro středoškoláky mezi akce MŠMT
- po připomínkách učitelů k nedostatkům soutěže Mladý historik spolupráce pěti členů ASUD s IDM MŠMT na koncepci a obsahu ročníku 1998/99 (výrazné změny v pojetí a obsahu soutěže)
- 1995 - účast 30 členů na semináři RE v Praze „Vzájemné porozumění v Evropě“; 1996 - spolupráce na semináři „Poválečné dějiny Evropy a evropská integrace“ v Praze v rámci projektu Phare s MŠMT (koncepce, obsah, účast 70 členů, vydání sborníku); 1997 účast a spolupráce na semináři RE „Praha Rudolfa II“; 1999 - účast delegace ASUD na sem. RE v Praze o přípravě učitelů D v Evropě
- realizovat podněty a návrhy členů ASUD v konkrétních činech vedoucích k nápravě nedostatků ve spolupráci s pracovníky MŠMT, VÚP a dalších institucí;
prosazovat dobré podmínky pro další vzdělávání učitelů (neochota mnoha ředitelů uvolňovat učitele D a zaplatit kurzovné a cestovné);
prosazovat zkvalitnění % aprobovanosti výuky D (dle našich zjištění potvrzených i inspekčními zprávami 25 - 30 % neodborně vyučovaných hodin na ZŠ a dokonce i na některých gymnáziích;
publikovat projekt desetičlenné skupiny členů ASUD z let 1992/94 o možnostech a předpokladech dobré dějepisné výuky v demokratické společnosti;
prosadit vydávání metodických průvodců a didaktických materiálů, historických kompendií pro učitele (podceňování didaktiky a lpění na tradičních metodách)
C. Zahraniční kontakty ASUD
Nedaří se:
- v r. 1993 vstup UO HK do tehdy založené evropské Stále konference asociací učitelů dějepisu EUROCLIO se sídlem v Haagu
- 1994/99 účast delegátů na výročních zasedáních EUROCLIO - General Assembly různých zemích Evropy
- 1995 - roční projekt šesti evropských asociací (Anglie, Dánsko, Holandsko, Skotsko, Slovensko, ČR) s účastí výboru a 15 českých učitelů na šesti týdenních seminářích; téma: Podpora demokratického smýšlení a cítění ve vyučování dějepisu. Závěrečná konference pro sto účastníků organizovaná ASUD v Praze
- od r. 1994 účast 1 - 2 delegátů ASUD na dvou až třech seminářích ročně pořádaných pro učitele dějepisu Radou Evropy v různých zemích Evropy (pro učitele zemí střední a východní Evropy i hrazených RE) - zveřejňování zkušeností pro členy; účast na zahraničních seminářích pořádaných jinými organizacemi
- účast členů ASUD na seminářích RE v Praze, spolupráce na zajištění účasti, přednášek, provádění zahraničních účastníků, příprava materiálů pro ně apod. (1995 Vzájemné porozumění mezi evropskými národy?; 1997 PrahaRudolfa II.; 1999 Vysokoškolská příprava učitelů D)
- osobní setkávání s členy zahr. asociací v Praze (Slovensko, Skotsko, Holandsko, Moskevská asociace učitelů dějepisu), výměna materiálů a informací; osobní kontakty členů a účast na různých zahraničních projektech (G Tábor aj.)
- shromažďování zahraničních učebnic, pomůcek, didaktických materiálů ap. jako podnětů pro naši práci
- prosadit pro D dotaci na evropské úrovni tj. min. 2 hod. týdně v každé třídě (v zahraničí v některých školách a ročnících i 3-4 hod. D týdně)
- publikovat zkušenosti z výuky D v zahraničí ( pozitivní podněty i její nedostatky) jako inspiraci pro naše učitele (na překlady a vydání jsme nezískali fin. podporu od MŠMT ani GA ČR) a informovat o evropských aktivitách RE, pomůckách i metodických materiálech apod.;
- získat podporu MŠMT a dalších institucí pro uspořádání semináře Euroclio s plenárním zasedáním pro rok 2002 (dosud: Belgie, Německo, Maďarsko, Finsko, Skotsko, Portugalsko, Litva);
- prosazovat nové pojetí a podobu učebnic jako souborů informací i podnětů pro aktivní práci žáků a studentů
D. Informace širší učitelské i neučitelské veřejnosti - internetová stránka ASUD od r.1998
E. Závěr
Jako občanské sdružení, jehož členové při svém vytížení na základních a středních školách a za současné finanční situace a podmínek práce pro organizace tohoto typu nevidíme možnost výrazněji rozšířit členskou základnu, zintenzivnit nebo rozšířit činnost ve prospěch dějepisného vyučování. Domníváme se, že je to možné jedině v součinnosti s dalšími organizacemi a institucemi nebo jednotlivci, kterým nejsou utváření obrazu minulosti, vztahu k hodnotám vytvořeným našimi předky a národního vědomí lhostejné.