Uveřejněné informace považujeme za součást nezbytné informovanosti členů asociace o činnosti výboru, členů poboček i dalších kolegů v daném období. Potěší nás souhlasné projevy, ale užitečné a potřebné budou i názory, které se od zveřejněných více nebo méně liší. Adresné a otevřené vyjádření odlišných názorů je také součástí zpětné vazby, která musí být samozřejmou i v naší školní práci.
Červen:
Ve třetím červnovém týdnu byl završen další ročník historické soutěže pro žáky základních škol a nižších tříd gymnázií. Na podnět mnoha členů ASUD, kteří nebyli spokojeni s dosavadní podobou soutěže - jejím tematickým vymezením a obsahem i formou úkolů - a žádali nápravu, vstoupil výbor v jednání s pracovníky IDM MŠMT, kteří jsou organizátory soutěže. Využili jsme nabídky řady členů ASUD, kteří se ozvali na naši výzvu v IL 9 a nabídli IDM svou spolupráci. Letošní ročník připravovala devítičlenná skupina, v níž bylo pět členů ASUD. V tomto ročníku získali první zkušenosti a začali připravovat následující - 29. ročník. O zprávu o předchozím ročníku jsme požádali předsedkyni ústřední komise SMH a členku výboru ASUD kolegyni Milenu Sedlmayerovou. Přijme ráda i Vaše připomínky a podněty k další práci, které můžete poslat na adresu výboru.
Soutěž proběhla ve čtyřech postupových kolech. Úkoly pro školní kolo byly sestaveny značně jednoduché a výhradně na základě školních učebnic, aby se mohlo zúčastnit co nejvíce dětí. Ve vyšších kolech se náročnost postupně zvyšovala; soutěžící museli prostudovat více knih, ty však byly vybrány tak, aby byly dětem přístupné.
Školní kolo: | Mandelová H.- Hroch M.: Dějiny středověku, l. a 2. díl. Praha 1992-3 Augusta P. - Honzák F.-Kubů N.-Picková D.: Dějiny středověku a raného novověku, l. a 2.díl. Praha1995-96. |
Okresní kolo: | Mandelová H.: Na úsvitu českých dějin. Praha 1993. Bígl Z: České země za posledních Přemyslovců. Praha 1993. Mandelová H.: České země za vlády Lucemburků. Praha 1993. |
Oblastní kolo: | Čechura, J.: Ženy a milenky českých králů. Praha 1994. Hora P.: Toulky českou minulostí, 1. a 2 .díl. Praha 1985. Čornej P.: Panovníci českých zemí. Havlíčkův Brod 1992. |
Ústřední kolo: | Veškerá literatura uvedená pro předcházející kola. |
Ve všech kolech soutěžící řešili různé typy úkolů: sestavovali rodokmeny, pracovali se slepými mapkami a s plánky staveb, určovali stavební slohy nebo pojmenovávali stavby na obrázcích , rozebírali historické dokumenty. Luštili křížovky a slovní čtverce, některé úkoly vznikly i na základě kreslených vtipů Jiřího Wintera-Neprakty.
Objevily se otázky z heraldiky, z numismatiky i z etymologie. Soutěžící museli prokázat, že se vyznají ve středověkých řemeslech i v módě nebo v literatuře.
K obtížnějším úkolům patřila oprava chyb v textu nebo v popiscích u obrázků. V menší míře se zjišťovalo, zda děti znají letopočty. Musíme však přiznat, že to byl pro většinu z nich nejsnadnější úkol.
V ústředním kole byl zkušebně zařazen také praktický úkol: na Karlově mostě soutěžící zjišťovali, ze kterých materiálů jsou sochy vyrobeny, který český světec či světice na mostě sochu nemá apod.
Nepodařilo se zjistit celkový počet účastníků školních a okresních kol. regionálních kol se zúčastnilo 270 dětí - 182 ze základních škol a 88 z gymnázií.
Do ústředního kola postoupilo 17 dětí ze základních škol a l6 z gymnázií - to je celkem 33. Potvrdilo se, že vědomosti dětí ze základní školy mohou být zcela rovnocenné vědomostem dětí z gymnázií. Proto neuvažujeme o rozdělení soutěžících do kategorií podle škol.
1.3. 1999 jsme však písemně žádali MŠMT o rozšíření soutěže o II. Kategorii pro studenty vyšších ročníků gymnázií a ostatních středních škol. Bohužel jsme nedostali žádnou odpověď.
Členové regionálních komisí hodnotili tento ročník soutěže většinou kladně. Výjimkou je jižní Morava – tam komise zkritizovala výběr literatury i soutěžních úkolů: literatura se jí zdála málo odborná a úkoly špatně formulované.
Ve 29. ročníku chceme změnit termíny soutěže, znovu zařadit písemnou práci pro soutěžící, kteří postupují do ústředního kola, v ústředním kole dát přednost praktickým úkolům před pouhým testem vědomostí a zařadit soutěž regionálních družstev.
se konal ve dnech 5.- 9. června v Praze. Blíže k němu v oddíle Zahraniční kontakty.
Minulost, současnost a budoucnost gymnazijního vzdělávání
Konference, která se konala ve dnech 24. - 25. června, se zabývala historií našeho gymnazijního (středního) vzdělávání od středověku a byla zde přednesena řada příspěvků z celostátní i regionální problematiky. Z konference se připravuje sborník, který bude možno objednat na jičínském gymnáziu nebo u členů Pekařovy společnosti. Výbor naší asociace byl pořadateli konference požádán o příspěvek ze současné problematiky. Po prodiskutování na květnové schůzi výboru ho na konferenci přednesla Helena Mandelová.
K NĚKTERÝM SOUČASNÝM PROBLÉMŮM VÝUKY NA GYMNÁZIÍCH
S OHLEDEM NA ZKUŠENOSTI ČLENŮ ASUD Z POSLEDNÍCH LET
jsme uvítali hosty dvou významných organizací - PIS a OSF. Nejprve jsme s PhDr. Chrastilovou a Mgr. Náprstkovou projednali spolupráci na projektu, který PIS připravila pro žáky a studenty na rok 2 000. Této činnosti se bude věnovat skupina vedená E. Kunstovou.
V další části jednání jsme s PhDr. Brabcovou z Open Society Fund prohovořili spolupráci v rámci projektu „Brána muzea otevřená“. Skupina, která se vytvořila po výzvě v IL 11 a kterou vede D. Burdová, zpracuje návrh projektu ASUD pro rok 2 000. Obsahem budou možnosti co nejužší a nejefektivnější spolupráce mezi školou a muzeem. K tomu uvítají i další podněty z řad svých kolegů. Pokud by někdo chtěl této pracovní skupině poskytnout své zkušenosti z vlastní minulé spolupráce, ozvěte se.
Výbor již dříve pověřil kol. J. Kvirence a D. Burdovou přípravou programu učitelské sekce na VIII. sjezdu historiků. Navrhli témata, jimiž by bylo vhodné se při této příležitosti zabývat. Požádali několik kolegů o úvodní slova k diskusi. Eliška Kunstová
Červenec:
kterou ve dnech 1.- 4. VII. organizovaly PhDr. Marie Bezchlebová a PhDr. Jana Kohnová (členky ASUD), v tomto ročníku pod hlavičkou Ústavu rozvoje školství PedF UK, VÚOŠ a PCPD se účastnilo také několik desítek členů ASUD.
Hlavní zájem se letos soustředil na téma problematiky národnostních menšin v Evropě a v ČR. Setkání jsme využili k informování téměř dvou stovek účastníků o činnosti asociace i Sdružení historiků ČR. Protože podrobnější článek o zajímavých přednáškách do uzávěrky nedošel, vrátíme se k obsahu letní školy příště.
Srpen:
V srpnu se výbor věnoval mimo jiné dalšímu sborníku, podzimnímu semináři a IL 12. Jan Kvirenc informoval výbor o přípravě programu sekce Dějepisectví a české školství na VIII. sjezdu historiků a o dopise, kterým se obrátil na přihlášené členy. Výbor současně schválil zprávy členů z několika zahraničních seminářů a doporučil zastoupení asociace na studijní cestě na pozvání holandské vlády v rámci delegace Kanceláře prezidenta republiky v osobě předsedkyně ASUD.
Zvlášť děkujeme těm, kteří se vyjádřili k návrhu výboru na zkvalitnění výuky dějin 20. století a materiálu o didaktických kritériích na dějepisné učebnice. Mrzí nás, že větší část těchto lístků zůstala ku konci školního roku nevyplněna zřejmě zapomenuta v kabinetě nebo v zásuvce psacího stolu.
Pokud byste tento lístek objevili a chtěli - teď čerství a plni síly po prázdninách - dodatečně své mínění napsat, budeme rádi. Těšíme se na názor každého z členů - a i když hned neodepíšeme, každému dopisu věnujeme pozornost. Činností přibývá - záběr se stává - i bez našeho přičinění širším - a to hlavní, co je členům výboru jakousi odměnou, je odezva členů asociace.
Potěšující je i zájem nových členů, kteří se s asociací seznámili prostřednictvím stávajících členů a někteří také z naší internetové stránky.
Některé podněty z Vašich dopisů zamýšlíme zpracovat do dalšího IL, který plánujeme na prosinec nebo leden.
Září:
Do rámce celostátního rokování českých historiků, jehož se účastnily také asi tři desítky učitelů dějepisu - většinou členů ASUD, bylo zařazeno také jednání tematických sekcí. Patřilo mezi ně i Dějepisectví a české školství, k jehož organizace byla svěřena výboru ASUD. Jednání sjezdu a věnujeme krátkou informaci v rubrice o SH ČR a vrátíme se k němu příspěvkem J. Kvirence v IL 13.
dnes sídle Základní umělecké školy, se ve dnech 17.- 19. září konal seminář pracovníků muzeí, který pořádala Open Society Fund pro 40 účastníků projektu Brána muzea otevřená. Již dva roky připravují jednotlivá muzea své projekty zdokonalující činnost muzeí na několika úsecích - v samotných expozicích, ve spolupráci s občanskou komunitou i se školami. Na seminář byla spolu s předsedkyní ASUD pozvána vedoucí našeho připravovaného projektu,, zaměřeného zvlášť na možnosti užší spolupráce pracovníků muzeí a učitelů,, Dagmar Burdová.
Cenné bylo jak navázání osobních kontaktů, tak bližší vzájemné poznání práce muzeí a škol. Zážitkem byl také program připravený hostiteli - první večer dobrodružná procházka městem v podobě hry připravené bechyňskými dětmi a druhý večer zahradní slavnost s odměněním nejlepších projektů připravených v letošním, třetím roce trvání projektu.