Jeho členové se i v tomto roce scházeli ve složení zvoleném na VH v roce 2004 pravidelně jednou měsíčně v pátek odpoledne, mimořádně pro další činnosti. K těm patřila příprava sborníků 9 a 10, na Sjezd historiků, kompletování IL 8, vzdělávacích seminářů, soutěží, diskusí k RVP. Společným i speciálním činnostem věnovali tito členové výboru H. Mandelová - předsedkyně, příprava a distribuce IL, technická příprava sborníku ŠVP - I, vedení korespondence, konference na Maltě, Jan Kvirenc - místopředseda, příprava exkurzí a kurzu Inspirace, člen komise Eustory, E. Gladkovová - pokladník, žádosti o dotace a akreditace, I. Pařízková - předsedkyně komise pro Eustory, L. Bursíková - evidence členů, spolupráce na DVD se SDaP AČR, L. Šmejda - člen Pracovní skupiny pro dějepis MŠMT, předseda českolipské pobočky, příprava projektu pro grant ESF, E. Zajícová - zahraniční kontakty, podklady pro informace pro Euroclio, E. Kunstová spolupracovala se SDaP AČR na DVD, byla členkou komise Eustory a celostátní poroty SOČ, dílčí úkoly plnila J. Doušová, revizorka účtů Marie Blahutová.
Mimořádnými akcemi členů výboru byly činnosti spojené s přípravou na Sjezd historiků a jednání s výborem Sdružení historiků, publikační činnost, zhodnocení a vyjádření RVP gymnázií pro VÚP, účast na jednání Pracovní skupiny MŠMT pro dějepis v Praze na semináři MŠMT v Telči, příprava dvou sborníků ASUD, spolupráce na mezinárodním projektu Důvěra překonává hranice. Považovali jsme za svou povinnost informovat historickou obec o současné podobě dokumentů RVP pro dějepis, požadavcích MŠMT a stavu výuky, pro zářijový sjezd v Pardubicích jsme kromě referátu na dějepisnou sekci připravili i výstavku našich pomůcek a publikací dokumentů a Mimořádné číslo Informačního listu. Na jaře byl dokončen 5. ročník vzdělávacího kurzu Inspirace D a na podzim byl zahájen další, již 6. ročník; byly organizovány a zajišťovány třemi členy výboru.
Členka poroty SOČ E. Kunstová se účastnila celostátního kola v Karlových Varech, kde byla po sedmé udělena cena ASUD. V průběhu roku 2006 se dvě členky výboru, E. Kunstová a L. Bursíková podílely na přípravě DVD "Obrazy z českých dějin 1914-2004", v průběhu roku se připojil další člen ASUD. P. Martinovský. O výše zmíněných činnostech dále podrobněji.
Během roku byly řešeny běžné záležitosti agendy, členů, seminářů exkurzí, soutěží, přípravy a vyhodnocování vyplněných dotazníků ze seminářů, aktivity směrem k výboru SH, MŠMT, VÚP, spolupráce s organizátory soutěží, administrativní práce spojené s nabídkami a prodejem našich sborníků a přípravou několika písemností k žádostem MŠMT.
Počet členů (platících) během roku se pohyboval i nadále kolem 250. Z členů se účastnilo 85 členů jarního a 101, podzimního semináře, dále jarní a podzimní exkurze - vše o sobotách a nedělích 36 a 38 účastníků. Výbor to i v tomto roce považuje za ocenění své práce.
Rovněž je potěšitelné, že řada členů přispěla do Informačních listů. Do č. 26 kromě členů výboru napsali další členové ASUD - L. Boháčová, M. Bobková a M. Kalčíková, z nečlenů J. Vyskočil a V. Rodriguezová, V. Šolle a B. Dragoun. Do čísla 27 přispěli M. Sedlmayerová, V. Rozhoň, Z. Havlíčková, H. Zíková, M. Nežerková, M. Machová a L. Veselý, z nečlenů H. Volavková, O. Srba aj. Mráček. Napomohli k pestrému a zajímavému obsahu a užitečným informacím, a tak doplnili sdělení a zprávy členů výboru. Všem děkujeme. Rovněž dalším přispěvatelům, P. Martinovskému, V. Chroustové, P. Kočířovi, L. Dvořákové, L. Veselému a I. Kopkovi, kteří koncem roku 2006 připravili články do IL 28.
Následující dokument považujeme za velmi významný. Byl podepsán mnoha vynikajícími osobnostmi vědy i dalších oblastí veřejného života a koncem září vzbudil i zájem tisku. Věříme, že vzbudí i ohlas dalších vlivných osob a celé veřejnosti. Jeho text i jména signatářů můžete najít na webové stránce věnující se závažným problémům současné školy a reformy: www.stolzova.cz a také na www.ceskaskola.cz. Škoda, že iniciativa musela vzejít z kruhu zasvěcených osvícených matematiků, že historici na svém sjezdu (kromě referátu prof. Šmahela - viz IL 27) shledali vše v pořádku.
21. 9. 2007 byla v na půdě Univerzity Hradec Králové v rámci Konference "Matematika - základ evropské vzdělanosti" zveřejněna výzva "VŠEM, JEJICHŽ HLAS JE SLYŠET". Text výzvy zformuloval Doc. RNDr. Jindřich Bečvář, CSc., z katedry didaktiky matematiky Matematicko fyzikální fakulty UK Praha a jejími signatáři jsou význačné osobnosti naší vědy, pedagogiky, případně veřejného a uměleckého života.
VŠEM, JEJICHŽ HLAS JE SLYŠET
Obracíme se na všechny, kteří vystupují v televizi a v rozhlase, píší do novin a časopisů, poskytují rozhovory atd., zkrátka na ty, "jejichž hlas je slyšet". Zamyslete se prosím nad následujícími řádky. V poslední době pozorujeme značný nárůst nepoctivosti, nezodpovědnosti, bezohledného kořistění, agresivity a vulgarity. Společnost se tvrdě orientuje na okamžitou spotřebu, na rychlý a bezpracný úspěch. Hodnoty, které byly po staletí považovány za "skutečné", jdou stranou. Tato situace není specifická jen pro naši zemi, jedná se o celosvětový (euroamerický) vývoj, který u nás probíhá rychleji, neboť "doháníme, co jsme zameškali". Na řadě škol jsme svědky soustavného snižování požadavků na znalosti a dovednosti. Ve sdělovacích prostředcích je často zpochybňována role paměti ve vzdělávání, smysl výchovy ke kázni a společenskému chování, důležitost osobního úsilí a význam zodpovědnosti. Cožpak si již nikdo neuvědomuje, že vzdělání a vzdělanosti člověk dosahuje dlouhodobou, soustavnou a cílevědomou činností? Pokles úrovně vzdělanosti vnímáme s obavami. Absolventi základních, středních i vysokých škol mají dnes podstatně horší všeobecný rozhled než generace jejich rodičů. Ochota a tedy i schopnost porozumět světu, který nás obklopuje, je čím dál menší. Výrazně poklesla chuť pochopit přírodovědné i společenské jevy, vyznat se v historii, literatuře a výtvarném umění, vnímat současnost v kontextu historického a kulturního vývoje lidstva. Mnozí dnešní maturanti mají vážné problémy s vyjadřováním i s pravopisem, se základními početními úkony, nejsou schopni řádně porozumět psanému textu, sepsat smysluplný odstavec, neznají základní historická fakta, nemají ponětí o nedávném vývoji naší společnosti. Tzv. počítačová gramotnost je často chápána pouze jako úspěšné zvládnutí počítačových her, brouzdání po internetu a v lepším případě též pochopení základů jednoho textového editoru. Jsme malý národ a malý stát. Máme-li obstát v Evropě a ve světě, musíme se o to usilovně snažit. Nechceme-li se stát pouze levnou a podřadnou pracovní silou, musíme se intenzivně vzdělávat a vytrvale a soustavně rozvíjet své znalosti a dovednosti. Tedy to, co je ve sdělovacích prostředcích často zpochybňováno a zatracováno. Nedostatečná vzdělanost a malý všeobecný rozhled vede k degradaci populace na nemyslící dav spotřebitelů všeho možného i nemožného, vytváří živnou půdu pro nejrůznější podvodníky, extremisty, je zdrojem ignorance a agresivity vůči lidem i přírodě. Obracíme se proto na vás, na všechny, jejichž hlas je slyšet. Uvědomte si, že se značnou měrou podílíte na utváření atmosféry v celé populaci, že svými názory ovlivňujete hlavně mladou generaci. Snažte se proto orientovat společnost k cílevědomému vzdělávání, k odpovědné a uspokojení přinášející práci, k úctě k tradičním hodnotám. Pečlivě zvažujte svá slova, která pronášíte o školství, vzdělanosti a vzdělávání. Mějte na paměti, že je rychlejší a jednodušší bořit než stavět. Snažte se proto být konstruktivní a motivovat pozitivními příklady. Nezapomínejte, že zejména vy, jejichž hlas je slyšet, máte odpovědnost za naši budoucnost. |