(přednesena a schválena na valné hromadě 15. IV. v NM)
1) Činnost výboru
Devítičlenný výbor zvolený na minulé valné hromadě se i v tomto roce scházel pravidelně opět jednou měsíčně, v případě potřeby, např. nutného zpracování některých termínovaných materiálů nebo jednání s institucemi ap. také mimořádně. V prosinci požádal o uvolnění z výboru pokladník Bohuslav Dvořák, který je nyní plně vytížen svou funkcí ve škole právě v době odpoledních jednání výboru, jichž se nemůže účastnit. Tuto funkci nyní zastává kol. Eva Gladkovová. Vzhledem k tomu, že část jejích povinností jednatelky převzal místopředseda Jan Kvirenc a že kol. Dvořák bude pro asociaci dále vykonávat účetní práce a že dle stanov se počet členů výboru pohybuje mezi 7 a 9, není nezbytné zatím výbor doplňovat.
Kromě běžné agendy - tj. korespondence se členy i různými dalšími osobami a institucemi, zajišťování organizačních záležitostí, přípravy publikací atd. věnovali členové výboru v uplynulém období své úsilí zpracování několika materiálů pro dějepis a naši asociaci zásadních. Zde je jejich přehled:
Po přípravě přehledu problémů výuky dějepisu pro jednání historiků s MŠMT, zformulování našeho pohledu na didaktickou strukturu učebnice a návrhu nápravy nedostatků ve výuce dějin 20. století zjištěných v r. 1998 ČŠI z jara 1999, přípravě IL 11 z května 99 následovala příprava naší účasti na VIII. sjezdu historiků ČR, kde nám byla svěřena zvláštní sekce české dějepisectví a škola, jejíž náplní a organizací byl v rámci SH pověřen místopředseda ASUD Jan Kvirenc. Výbor vydal pro účastníky sjezdu zvláštní číslo Informačního listu, v němž byla zdokumentována předchozí činnost asociace (v l. 1990/95 učitelského odboru HK) a spolupráce historiků a učitelů ve prospěch dějepisného vyučování se zveřejněním dokumentů.
Na podzim jsme připravili IL 12 a 13, náš třetí sborník, zpracovali příspěvky pro sborník z VIII. sjezdu historiků, projekt „Brána muzea škole otevřená“, své vyjádření k programovému dokumentu Euroclio a odpovědi na dotazník organizátorů mezinárodní konference „Remembering and Commemorating History“ s General Assembly 1999 v Lisabonu o místě historie, připomínání nebo oslav historických událostí v životě naší současné společnosti.
Závěrem roku bylo pro MŠMT zpracováno hodnocení činnosti ASUD v souvislosti s vyúčtováním dotace na rok 1999 a žádost o dotaci na rok 2000.
V posledním období jsme se zabývali připomínkami k tzv. Bílé knize v rámci Výzvy pro deset miliónů, kterou jsme předali ÚIV a pracovníkům MŠMT, přípravou tohoto semináře a koncipováním Otevřeného dopisu poslancům, senátorům a občanům ČR ve spolupráci s výborem SHČR. Poslední vyjádření ASUD pro MŠMT bylo zaměřeno ke struktuře předmětů státní maturity. K některým z výše uvedených textů a návrhů bychom se měli vrátit v další části našeho jednání.
2) Členstvo - stav členů
V uplynulém období jsme se věnovali administrativním činnostem spojeným s členskou základnou, abychom finanční prostředky vynakládali účelně, zpracování kartotéky a počítačového zpracování údajů. Počet členů - přestože někteří z evidence pro nezaplacení příspěvků vypadli - se oproti loňskému roku zvýšil o nové členy, kteří se přihlásili na základě doporučení svých kolegů nebo informací na naší webové stránce. To je potěšitelné, neboť jde o nové členy, kteří jistě budou znamenat v aktivitách asociace posilu. Ty, kteří jsou dnes poprvé na valné hromadě, tímto i osobně upřímně vítám. Stav členů, kteří zaplatili členský příspěvek za rok 1999 byl 287. Ke dnešnímu dni je zaplaceno cca 210 příspěvků pro rok 2000.
3) Činnost členů
V loňském roce zde v kapitolce o výhledech bylo zmíněno, že bychom si přáli zvýšit podíl členů na zpracovávání a posuzování našich materiálů, které připravujeme pro nejrůznější účely, pro zveřejnění, pro historiky, ministerstvo i další adresáty. Děkujeme všem, kteří přestali uvažovat v rozměru „na mně nezáleží“ a vzchopili se k sepsání odpovědí na dotazy z IL 11, dotazníku z valné hromady nebo předchozího semináře, napsání příspěvku do IL nebo samostatného dopisu; je to mimořádně významné a věříme, že takovýchto hlasů členů, jejichž potřeby jsou hlavním smyslem naší činnosti, bude přibývat. Zvlášť důležité byly připomínky ke kritériím pro moderní dějepisnou učebnici, výuce dějin 20. století a k Bílé knize (pro krátký termín pouze od účastníků vzdělávacího kurzu Inspirace). Všem velmi upřímně děkujeme, i když jsme třeba osobně neodpověděli.
Potěšující jsou také vlastní práce nebo akce našich jednotlivých členů. Po obdivuhodných sbornících vytvořených kol. J. Paulusovou ze ZŠ v Dušejově, časopise „Čelem vzad“ z gymnázia Budějovická a příspěvcích zveřejněných v našich sbornících Dějepis ve škole a Dějepis po škole, jsme měli příležitost poznat další takové počiny. Seznámili nás s nimi kol. J.J. Gloser ze ZŠ v Poličce, J. Janeček ze ZŠ v Drnholci, J. Dostálová ze ZŠ ve Včelákově, V. Novotný ze ZŠ v Šardicích a I. Fantová ze ZŠ v Náchodě. Uvítáme i další práce nebo příspěvky - je škoda, když si učitelé své úspěšné experimenty ponechávají pro sebe. Vždyť jedním z našich cílů je právě inspirovat se zkušenostmi kolegů. Práce, které máme, jsme začlenili do naší výstavky, věříme, že autoři, kteří nám je poskytli, proti tomu nemají námitky.
Důležité jsou i iniciativy členů, jako byla anketa o názorech nečlenů ASUD na výuku dějepisu, uspořádaná při příležitosti okresní akce na Břeclavsku zveřejněná v IL 12 a dotazníky zaslané nám ze setkání učitelů okresu Plzeň.
4) Regionální pobočky
Velmi povzbuzující jsou aktivity členů v regionech - především v Plzni a Litomyšli, nově i v Brně. Předsedkyně poboček se účastní většiny schůzek výboru. Nabídka na užší spolupráci s USVO nedostala v průběhu roku konkrétní podobu. Věříme, že s Moravany budeme v užších kontaktech po založení brněnské pobočky a prvním semináři uspořádaném letos počátkem dubna; pobočka se za vedení J. Janečka konstituovala za organizační i duchovní podpory Moravské vlastivědné společnosti jako její kolektivní člen. Náplň činnosti litomyšlské pobočky za vedení Dagmar Burdové je bohatá a obdivuhodná, jak pokud se týká např. pořádání soutěží, spolupráce s muzeem, tak především vzdělávací činnosti ve spolupráci s SSŠ ve Svitavách. Plzeňská pobočka vedená B. Burešovou zase úspěšně funguje díky úzkému propojení a nápomoci D. Hudecové z PC Plzeň. Takováto napojení jsou za dnešní svízelné materiální, finanční i časové situace zatím nejperspektivnější cestou spolupráce mezi učiteli dějepisu.
5) Spolupráce výboru a dalších členů s jinými institucemi a organizacemi
MŠMT:
Vzhledem k tomu, že jsme podstatné části naší korespondence s MŠMT i zpráv o osobních jednáních průběžně veřejňovali v našich IL 11 - 13, zde jen přehledně bilancujeme výsledky našeho úsilí a dlouze projednávaných připravených návrhů:
· V únorovém dopise nám. Mgr. Roupcovi jsme protestovali proti návrhu nových osnov pro osmiletá gymnázia, s ředitelem Mgr. A. Vondráčkem jsme se 11. II. 99 sešli na jednání, na němž jsme připomněli nejasnosti související s udělováním tzv. doložek a recenzí na učebnice a z něhož vyplynul úkol vyjádřit se k řešení nedostatků výuky 20. století. Tento návrh jsme spolu s materiálem o kritériích kladených na moderní učebnici předali na MŠMT v březnu 1999, avšak zatím jsme na žádný z nich jsme nedostali odpověď. Naše předchozí návrhy byly náměstkem Mgr. Roupcem odmítnuty v polovině dubna. Odboru koncepce a organizace školské soustavy jsme připomněli naše vyjádření k nedostatkům „Sdělení MŠMT...“ pro udělování tzv. doložek. Žádnému z návrhů nebylo vyhověno. Písemně to bylo stvrzeno odpovědí ředitele Mgr. Vondráčka.
· Dva dny po naší minulé valné hromadě - 22. dubna - byl výbor přijat ministrem školství Mgr. E. Zemanem, jemuž jsme s předstihem písemně předali náš pohled na problémy výuky dějepisu a návrhy řešení; připomněli jsme naše návrhy týkající se časové dotace, osmiletých gymnázií, vzdělávání učitelů, publikování projektu z roku 1994, mluvili jsme o učebnicích dějepisu; přítomný Mgr. Roupec slíbil nápravu prostřednictvím komise historiků, jejíž vytvoření bude stvrzeno připravenou smlouvou. Problémy byly naznačeny, avšak z jednání nevzešel žádný konkrétní závěr.
· V červnu jsme pana ministra písemně informovali o podmínkách výuky dějepisu v jiných evropských zemích podle získaných zahraničních materiálů, zaslali ročenku Euroclio a vyjádřili své obavy o zhoršování kvality výuky díky změnám učebních plánů, neaprobované výuce atd. Z oddělení koncepce a řízení jsme na naši druhou žádost získali Akreditaci v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. V červenci jsme se podíleli na koncipování dopisu účastníků letní školy historie ministrovi školství s vyjádřením nespokojenosti s učebními plány a odmítnutím vzniku komise historiků. Sami jsme napsali panu ministrovi dopis v tomto smyslu 7. července; připomněli jsme i naše dřívější nezodpovězené dotazy a návrhy. V odpovědích z července a srpna jsme byli ubezpečeni, že vše nám bylo objasněno a je v pořádku. Nesouhlas s tímto tvrzením jsme napsali panu ministrovi 10. září. Mgr. Roupcem nám 1. října bylo doporučeno jednat s odborem všeobecného vzdělávání a mezinárodní spolupráci s odborem zahr. vztahů a evropské integrace MŠMT a s VÚP.
· V říjnu jsme shrnuli všechny dosud neobjasněné okruhy problémů v 16 bodech v dopise Mgr. Vondráčkovi. Ani na druhý dopis řediteli VÚP jsme nedostali odpověď.
· Zatím poslední dějství jednání se odehrálo v lednu až březnu 2000: zahr. odbor vyjádřil příslib uspořádání mezinárodního semináře na rok 2002 v Praze. Při přijetí členů výboru u Mgr. Vondráčka 10. II. se jednalo o vyjasnění našich dotazů z 16 bodů našeho dopisu z října. Body našeho dopisu byly probrány, žádný podnět k nápravě nebyl přijat. Podrobná zpráva bude v IL 14. Byly zde také předány naše připomínky k Bílé knize. Na žádost MŠMT jsme se kladně vyjádřili ke zřízení česko-německé komise pro školní učebnice dějepisu (s účastí čtyř českých historiků - doc. dr. Z. Beneše, prof. dr. V. Bůžka, prof. dr. E. Maura a doc. dr. J. Peška). Bylo vyhověno naší žádosti o zaslání dotazu na jména okresních metodiků dějepisu u ŠÚ pomocí e-mailu MŠMT. Ministerské komisi pro státní maturity (CERMAT) jsme zaslali nesouhlas se strukturou předmětů a způsobem řešení. Velmi nás potěšilo, že v tomto smyslu napsali zmíněné komisi své vyjádření i naši členové z několika gymnázií.
V minulém období byl ASUD požádán o posouzení připravované knížky o holocaustu a tří publikací k udělení doložky (učebnice pro 7. r. nakl. Prodos, 3. díl pro 8. r. SPL Práce a Dějiny Koruny české v datech) . Další učebnice dostaly ministerskou doložku, aniž by ASUD byl dle dřívějších ústních dohod s MŠMT požádán o vyjádření k didaktické podobě učebnic.
Spolupráce se Sdružením historiků ČR, jehož kolektivním členem ASUD je:
· Jednání výboru se pravidelně účastní předsedkyně a místopředseda ASUD
· Jedním ze společných cílů SH a ASUD v průběhu roku 1999 bylo vytvoření pracovní skupiny historiků a učitelů, která by se ve spolupráci MŠMT a SH stala oficiálním garantem kvality učebnic i dalších pomůcek a podílela se na koncipování obsahu a pojetí výuky dějepisu na základních a středních školách. Jejími členy podle návrhu výboru SH mělo být šest historiků a tři učitelé. Jednání začalo na schůzce prof. Pánka a doc. Beneše s ministrem E. Zemanem 18. února 1999, mělo několik fází - domluvení spolupráce MŠMT a SH, sepsání dohody, odmítnutí dohody, úpravy dohody, další odmítnutí dohody, další jednání, nepodepsání dohody, ústní domluva o případné možné spolupráci v rámci návrhů Sdružení historiků; písemnou dohodu však vedení ministerstva odmítlo. Naše stanoviska k této věci byla zmíněna v oddíle vztahů s MŠMT této zprávy.
· Ústřední událostí roku 1999 byl VIII. sjezd historiků, jehož se v září v Hradci Králové účastnila také skupina učitelů - členů ASUD. Většina z nich se spolu s historiky z pedagogických fakult účastnila sekce České dějepisectví a škola, kterou moderoval J. Kvirenc. Průběh jednání hodnotili přítomní jako užitečný podnět k další práci. Referáty budou zveřejněny v připravovaném sborníku.
· Díky dohodě o spolupráci měli členové ASUD i v roce 1999 možnost získávat informace o dění v historické obci prostřednictvím Zpravodaje HK, na který z naší pokladny kupujeme papír.
Fakulty:
· Spolupráce je jen sporadická, nejužší díky doc. Brandejsovi s PF VŠP v Hradci Králové. Rádi bychom se podíleli na novém koncipování obsahu výuky oboru didaktiky a metodiky i pedagogické praxe, jejíž podoba je dnes více než ubohá. Alespoň pokud můžeme srovnávat s předchozím obdobím a současnými západními i některými východními zeměmi.
· Všem fakultám jsme počátkem roku 1999 nabídli náš sborník Dějepis ve škole. Objednaly si ho knihovny čtyř fakult, z další sami studenti. Na nabídku 3. sborníku odpověděly zatím tři fakulty.
· Předsedkyně ASUD byla na jaře 1999 pozvána na pracovní seminář „Dějepis ve škole na prahu 21. století“ na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Z této návštěvy zatím vzešel zajímavý příspěvek do sborníku Dějepis po škole nové členky ASUD.
· V říjnu se na pozvání FF UK šest členů ASUD účastnilo konference o vyučování dějepisu pořádané Ústavem českých dějin FFUK, Georg Eckert institutem a českou částí česko-německé komise historiků na FF UK.
IDM MŠMT:
Je organizátorem některých celostátních školních soutěží, mezi něž patří i dějepisné.
· Druhým rokem spolupracují s pracovníky IDM členové ASUD při přípravě Soutěže mladých historiků; předsedkyní ústřední komise je členka výboru ASUD M. Sedlmayerová. Celostátním kolem a soustředěním s exkurzí skončil v červnu 28. ročník s tématem České země za vlády Přemyslovců a Lucemburků, v němž se členové komise pokoušeli zvýšit atraktivitu i celkovou hodnotu soutěže. Vloni na podzim začal 29. ročník soutěže s námětem, který vybrala komise v závěru minulého ročníku - „Všední život člověka v proměnách 16.-19. století“. Zatím proběhla školní, okresní a regionální kola. Komise přijme kritické připomínky i návrhy na zlepšení soutěže. Další eventuální námět na dnešní diskusi.
· Na podněty našich členů - středoškolských profesorů jsme se pokusili prosadit zlepšení postavení dějepisné kategorie v SOČ. Koncem roku 1999 jsme pracovníkům IDM navrhli oddělení historie od ostatních společenskovědních oborů, jednali o tom s předsedkyní ÚK SOČ Mgr. Macháčkovou, která návrh podpořila a projednala na schůzce komise. Zamítavou odpověď z MŠMT zdůvodněnou finančními problémy jsme obdrželi koncem března t.r.
· Ústřední komise vyzvala výbor ASUD k účasti v ústřední porotě na celostátním kole SOČ v červnu. Rovněž dala k úvaze vytvoření CENY ASUD některé z vítězných prací. Výbor návrhy uvítal, do poroty jmenoval kol. E. Kunstovou.
PC, SSŠ:
Z šesti center, na která jsme se obrátili s návrhy a žádostí o informace v roce 1998 a z nichž odpověděla jen tři, s námi udržuje pravidelný kontakt pouze jediné z nich - PC Plzeň. Máme odtud pravidelné informace o vzdělávací činnosti centra, podporu našich aktivit jak v rámci ASUD např. pomocí našich dotazníků a připomínek k našim materiálům, tak i základnu pro činnost regionální pobočky. Je to důkaz, že jde hlavně o ochotu a zájem pracovníků, který jinde zřejmě chybí.
Ze SSŠ spolupracují s našimi členy pravidelně ve Svitavách a v Praze 10. Rádi bychom získali informace i o jiných příkladech. I zde jde o osobní angažovanost.
Další činnost ve spolupráci s různými institucemi a osobnostmi:
V lednu 1999 jsme se nad dějepisnými problémy setkali s prof. Zahradníkem a prof. Skalkovou. Několik členů se účastnilo 1. mezinárodní konference o toleranci a lidských právech nadace Globea - o rok později i 2. konference této nadace na téma Tolerance, respekt a lidská práva.
V červnu byla předsedkyně ASUD pozvána na konferenci Pekařovy společnosti a Lepařova gymnázia k 375. výročí jeho založení, kde přednesla O některých současných problémech výuky na gymnáziích. Dále nám byla nabídnuta spolupráce s PIS, s jejíž pracovnice Mgr. Náprstková se spolu s ředitelkou dr. Chrastilovou účastnila jednání našeho výboru. O tuto stránku naší činnosti pečuje E. Kunstová.
V červenci několik desítek členů ASUD absolvovalo letní školu historie pořádanou asociací Humanitás. I další účastníci tohoto shromáždění měli možnost získat informace o činnosti naší asociace a naše materiály.
V září byla předsedkyně ASUD prezidentskou kanceláří pozvána na konferenci Fenomén holocaust v Praze s přípravnou studijní cestou. Zkušenosti byly využity ke zpracování článku a výborně poslouží i k projektu o spolupráci muzeí a škol. V témž měsíci předsedkyně ASUD a předsedkyně litomyšlské pobočky pozvány na seminář OSF k projektu Brána muzea otevřená v Bechyni ke zpracování vlastního projektu „Brána muzea škole otevřená“. Byl Radě OSF podán v říjnu a přijat ke zpracování v průběhu roku 2000. Zpracováním byla výborem pověřena tříčlenná skupina vedená D. Burdovou.
V říjnu byla předsedkyně ASUD pozvána na setkání s kulturní atašé velvyslanectví USA paní Deborah Mc Geehon a v listopadu spolu se třemi historiky a členkou PAU na setkání o vyučování dějepisu v ČR na pracovní oběd v rezidenci rady velvyslanectví USA paní Renée M. Earle.
Navázali jsme kontakt s tvůrcem ojedinělého programu Středověké město FABER, V. Pěnkavou, který nás požádal o doporučení vhodného využití pro výuku, a který vystoupil na předchozím podzimním semináři v NM.
Na naši výzvu vyhověla Správa Pražského hradu žádosti o poskytování slev na mezinárodní učitelské karty ITIC, kterou s dr. Kadlecem projednal J. Kvirenc.
6) Vzdělávání
V Praze byl v červnu 1999 ukončen 3. ročník kurzu „Inspirace D“ s tématem aktuálních problémů dějin 20. století. Po didaktickém tématu E. Kunstové a H. Mandelové následovaly přednášky dalších našich předních historiků - doc. J. Kuklíka, doc. Kaplana, dr. Laciny, doc. Prečana a doc. Nálevky. Kurs byl opět pořádán ve spolupráci se SSŠ Prahy 10. Hodnotící dotazníky byly v 99% více než příznivé. Kurz zajišťuje jednatelka výboru E. Gladkovová
Převážná většina frekventantů pokračuje i ve 4. ročníku. Tady jsme zařadili některá témata z okruhu kulturních dějin - o secesi dr. Prahla z FF UK, o českém divadle v meziválečném období prof. Černého, rovněž z FFUK, z okruhu pomocných věd historických přednáška ředitele hist. sbírek NM dr. E.Šimka o numismatice. Didaktické problematice se věnoval doc. Z. Beneš z FF UK. Hlavním tématem - osou 4. ročníku jsou kapitoly z dějin i současnosti náboženství, které hrají významnou roli v životě současné Evropy - o odkazu filozofie starověkých nábo- ženství přednášel dr. Hruška z Orientálního ústavu, o židovském náboženství Mgr.B. Rozkošná, spolupracovnice Židovského muzea, o pravoslaví Mgr. Milko z ústředí této církve u nás a o islámu doc. Kropáček z FF UK. Přednášek se opět kromě pražských učitelů účastní i nadšenci z Nymburka, Slaného, Kladna, Benešova, Říčan a dalších míst středočeského regionu.
Vzdělávací semináře nabízené všem našim členům a konané v Národním muzeu pokračovaly i v roce 1999. Jarní seminář se konal 17. dubna a přítomné učitele zaujalo setkání s ředitelem HÚ ČAV, prorektorem UK a předsedou SHČR historikem prof. J. Pánkem. Po jeho přednášce motivované VIII. sjezdem se zamyšlením nad současnými problémy historiografie a utvářením národního povědomí následovala živá diskuse. Odpoledne se konala valná hromada s volbou nového výboru. Dvoudenní seminář pokračoval nedělní exkurzí - přihlášení členové měli výjimečnou příležitost projít triforiem katedrály sv. Víta s průvodním zasvěceným slovem dr. Svobody.
Pozvaným hostem podzimního semináře, který se konal za rekordní účasti členů, byl prof. Robert Kvaček a tématem jeho vystoupení stav české historiografie, výuka dějepisu a s nimi spojené problémy, jako reflexe na VIII. sjezd historiků. Seminář měl i praktickou část - vystoupení autora projektu FABER Vladimíra Pěnkavy, pracovnice OSF Praha dr. Alexandry Brabcové o spolupráci muzeí a škol a seznámení s novou pomůckou - fóliemi z dějin pravěkých a staroorientálních kultur. Odpolední část semináře tvořila opět historická exkurze - návštěva výstavy Stavitelé katedrály P. Parléř a J.Mocker na Pražském hradě. První část výsledků ankety byla zveřejněna v IL 13.
Několik členů se v průběhu roku na doporučení ASUD účastnilo kurzu EUROPAED Vzdělávacího centra pro podporu demokracie. Jedna z frekventantek se znalostí angličtiny byla ve skupině, která studijně navštívila Holandsko a Irsko.
7) Informace, publikační činnost
V průběhu roku 1999 byla připravena a vydána tři čísla IL - č. 11 v květnu, mimořádné číslo pro účastníky sjezdu historiků v září a č. 12 v říjnu. V prosinci pak bylo připraveno další číslo (13) - vytištěné a rozesílané se sborníkem v lednu 2000.
Po sborníku Dějepis ve škole, který byl rozesílán členům počátkem roku 1999, byl v průběhu dalších měsíců připraven třetí sborník Dějepis po škole s příspěvky o mimoškolní a zájmové činnosti žáků základních s středních škol.
I v letošním roce zveřejňujeme naše materiály - tj. Informační listy a zpracované materiály (Bílá kniha, návrhy aj.) na internetové stránce http://www.mujweb.cz./www/asud. Informace získáváme i ze stránky Euroclio http://www.gasnet.~ru/euroclio, kam přispíváme.
Členové ASUD přispěli do sborníku z průběhu konference o gymnáziích v Jičíně v červnu 99 a z VIII. sjezdu historiků ze září 99.
Počátkem roku 1999 byl do UN odevzdán náš článek o výsledcích anket ASUD o učebnicích; na podzim byl připraven rozhovor redaktorky UN J. Štefflové s předsedkyní ASUD o problémech výuky. Oba vyšly společně v lednu 2000 v UN č. 3.
Pro účastníky valné hromady 1999 byly rozmnoženy materiály „Toulky Prahou“ autorek L. Bursíkové a L. Franzlové z gymnázia Opatov a předány spolu s kazetami pořadu Zdislava získaného jako sponzorský dar.
Další vzdělávací akce organizují členové ASUD v rámci regionů (viz).
8) Mezinárodní spolupráce
Se zvyšujícími se možnostmi i požadavky na mezinárodní spolupráci, je třeba doplnit a zpřesnit naši databázi členů se zájmem o tyto kontakty a zajistit informovanost členů o těchto možnostech. Tomuto úkolu se věnuje členka výboru Hana Marešová, na niž se mohou členové ASUD obracet s dotazy; spolupracuje také s pracovnicí Domu zahraničních služeb MŠMT.
Na stránkách IL pokračovala 3.- 5. část seriálu, jehož cílem je ze zahraničních materiálů seznámit členy s aktivitami Rady Evropy v předchozích 10 - 15 letech. Pomocí IL seznamujeme i s dalšími zajímavostmi ze zahraničí (výuka, učebnice aj.)
Členové ASUD byli i v roce delegováni na některé mezinárodní akce - semináře RE nebo jiných pořadatelů ev. nás o dalších informovali.
Na semináři RE na téma „Národní identita a historický odkaz“ a na volebním General Assembly v Edinburghu v březnu 1999 jako delegátky zastupovaly ASUD H. Mandelová a H. Marešová.
Semináře RE „Demokracie ve škole, pro školu a prostřednictvím školy“ na Maltě v březnu se účastnila Lenka Ševčíková.
Semináře „Demokracie a prosperující stát - nové přístupy ve výuce dějepisu“ v nizozemském Doornu se prostřednictvím projektu Socrates v dubnu účastnil Roman Baron.
V rámci kurzu Vzdělávacího centra na podporu demokracie se H. Marešová účastnila studijních cest do Nizozemí - „ Holandsko očima učitele“ v červnu a do Irska v říjnu 1999.
V červnu se na pozvání MŠMT několik členů ASUD - F. Mrázek, J. Janeček, H. Štajglová a H. Mandelová - účastnilo pražského pracovního setkání účastníků projektu RE o výuce dějin 20. století a vzdělávání učitelů dějepisu. ČR v projektu zastupovala M. Homerová.
Účast na semináři „Jak zabránit zneužívání historie ve škole“ v Oslo v červnu nám nabídlo MŠMT. Účastnila se předsedkyně plzeňské pobočky B. Burešová.
V návaznosti na tento seminář dostala B. Burešová osobní pozvání organizátorů na zářijový seminář o výuce dějin 20. století do Neuchatelu.
V září byla předsedkyně ASUD prezidentskou kanceláří pozvána k účasti na studijní cestu do Nizozemí s tématem výuky o holocaustu s využitím expozic muzeí (příprava na konferenci Fenomén holocaust v Praze).
Na mezinárodní seminář s účastí delegátů cca 30 zemí „Tolerance, respekt a lidská práva“ v lednu 1999 navázal seminář nadace Globea na totéž téma v lednu 2000. Účastnili se členové ASUD B. Dvořák, J. Janeček, E.Zajícová a H. Mandelová
Pro potřeby naší činnosti jsme v průběhu roku od našich zahraničních kolegů a na seminářích získali řadu cenných didaktických materiálů: několik holandských učebnic nakl Spooren (1997, 98), belgický školní historický atlas z r. 1998, program vysokoškolské přípravy učitelů dějepisu nizozemské univerzity Fontys, tři díly ruské učebnice poválečných dějin vydané v r. 1998, tři sešity ruských školních atlasů z r. 1998.
Na GA Euroclio jsme navázali osobní kontakty s českými učiteli působícími v zahraničí: vloni s kolegyní vyučující dějepis na Evropské škole v Bruselu, na letošním semináři Euroclio s dalším krajanem - učitelem dějepisu ze Stockholmu, který pracuje na mezinárodním projektu a organizuje za účastni studentů několika zemí na internetu dějepisnou školu.
8) Výhledy:
Na základě informací o stávající činnosti můžeme uvažovat o prioritách v naší další činnosti. V současné době můžeme říci, které z rozpracovaných úkolů a témat budou pro nás v příštích měsících a celém roce nejdůležitější a co se připravuje. Jsou to
rozpracovaná témata a započaté činnosti:
· další aktivizace členů i dalších učitelů k nejrůznějším aktivitám ve prospěch dějepisné výuky, získávání připomínek, návrhů atd.
· informování kulturní veřejnosti o podmínkách výuky dějepisu pomocí Otevřeného dopisu, žádost poslancům a senátorům o pomoc - řešení vytčených problémů, především základních čtyř bodů (časová dotace, doložky, komise, maturity)
· další čísla IL
· dokončení 29. ročníku Soutěže mladých historiků a zapojení členů ASUD v SOČ
· dokončení 4. r. Inspirace D, úvaha o dalších aktivitách tohoto druhu
· vzdělávací semináře v NM
· spolupráce se Sdružením historiků a dalšími institucemi a sdruženími zajímajícími se o problematiku dějepisné výuky
· spolupráce s regionálními pobočkami
· zahraniční spolupráce
nové oblasti činnosti a úkoly:
· zpracování projektu „Brána muzea škole otevřená“ tříčlennou skupinou vedenou D. Burdovou, za spolupráce dalších členů, kteří nabídnou svou pomoc
· navázání kontaktů s okresními metodiky, diskuse, informace, výměna zkušeností
· příprava mezinárodního semináře Rady Evropy a Euroclio v roce 2002 na téma: „Evropa jako prostor (místo) setkávání národních i náboženských kultur a uměleckých proudů“ ; příprava dotazníku pro 50 evropských asociací
· příprava 4. sborníku ASUD s historickou tematikou (Historické inspirace)
· práce v dějepisné komisi, bude-li ustavena
· ve spolupráci s Ústavem pro soudobé dějiny a Körber Foundation příprava a zorganizování 1. ročníku historické soutěže pro studenty gymnázií ev. dalších stř. škol
k úvaze a dle finančních možností:
· diskuse o základním učivu a výměna praktických zkušeností
· spolupráce s fakultami ev. PC
· překlady zahraničních výukových materiálů