ASUD VYDÁVÁ VE SVÉ ŘADĚ SBORNÍKŮ INSPIRACE NA POMOC UČITELŮM DĚJEPISU 9. SBORNÍK
NÁMĚTY K TVORBĚ ŠVP - D
OBSAH:
Úvod - o záměrech sborníku
Dějepis v životě Evropana a občana ČR v 21. století
O poslání a úkolech dějepisu v naší společnosti
- závěry z celostátního semináře MŠMT o dějepise v Telči roku 2002
Základní dokumenty MŠMT
Bílá kniha z roku 2001
Hlavní motto reformy: kompetence
Teorie, jejíž aplikace se v dokumentech požaduje (Bloomova taxonomie)
Rámcový vzdělávací program podle zákona z roku 2004
Úkoly oblasti Člověk a společnost
Charakteristika vzdělávací oblasti
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávací obsah, učivo dějepisu
Učební plán pro základní vzdělávání podle RVP
Průřezová témata - předpoklady jejich realizace ve výuce dějepisu
Podíl dějepisu v obsahu průřezových témat ŠVP
Historie RVP - Pilotní školy a zhodnocení jejich práce VÚP
Náměty a návrhy ASUD pro tvorbu školních vzdělávacích programů zpracované podle ročníků:
Rozvržení obsahu do čtyř ročníků - přehled
Realizace úkolů dějepisu stanovených RVP
Cíle a kompetence dějepisu a jejich rozvoj v ŠVP
Náměty pro 6. ročník
Úvod k výuce
- vytváření kompetencí, požadavky na dějepis, řešení obsahu, pomůcky, literatura, technické prostředky
Témata v 6. ročníku:
1. téma: Člověk v dějinách
2. téma: Počátky lidské společnosti
3. téma: Nejstarší civilizace
4. téma: Starověké Řecko
5. téma: Starověký Řím
U každého tématu:
Očekávané výstupy podle RVP, Učivo podle požadavků RVP,
Používané učebnice, literatura a pomůcky vhodné pro celé téma
Poznávací, dovednostní a výchovné úkoly každého tématu
Motivační úvod pro žáky
Náměty pro rozpracování témat v podobě tabulek (úkoly požadované RVP, motivace, vzdělávací obsah a cíle, faktografie, výchovné cíle, propojení s obsahem humanitní a přírodovědné oblasti, pomůcky, literatura, mimoškolní činnosti, projekty)
Náměty pro 7. ročník
Úvod k celoroční práci, rozpracování okruhů RVP
Křesťanství a středověká Evropa a Objevy a dobývání.
Počátky nové doby (1. část); rozdělení do témat ročníku
Témata v 7. ročníku:
1. téma: Evropa a naše země od stěhování národů do konstituování evropských středověkých států (6.-11/12. století)
2. téma: Evropa a naše země v období románského a gotického slohu (11./12. stol. - kolem 1500)
3. téma: Evropa a naše země v období humanismu, renesance a počátků baroka (1500-1648)
U každého tématu:
Očekávané výstupy podle RVP, Učivo podle požadavků RVP
Používané učebnice, literatura a pomůcky vhodné pro celé téma
Poznávací, dovednostní a výchovné úkoly každého tématu
Motivační úvod pro žáky
Náměty pro rozpracování témat v podobě tabulek (úkoly požadované RVP (očekávané výstupy, učivo), motivace, vzdělávací obsah a cíle, faktografie, výchovné cíle, propojení s obsahem humanitní a přírodovědné oblasti, pomůcky, literatura, mimoškolní činnosti, projekty
Závěr - Dějepis v 7. ročníku v širších souvislostech (projekty, mimoškolní činnosti)
Přílohy:
Ze zkušeností členů ASUD z předchozích let
- projekty, exkurze, mimoškolní činnosti v 6.- 7.ročníku
Dokument: RVP - 2. verze, podle níž zpracovávaly ŠVP pilotní školy
Dokumenty ASUD
Vyjádření ASUD k 1. a 3. verzi návrhu RVP ZV
Z usnesení valné hromady ASUD k RVP z roku 2003
Dopis českým historikům
Úsilí asociace o zkvalitnění výuky a zajištění příznivých podmínek pro výuku dějepisu
- z let 1992 - 2004