Smyslem mého diskusního vystoupení je zamyšlení nad naší výukou poválečného období a skutečnostmi, které podle mínění a zkušeností členů Asociace učitelů dějepisu brání kvalitní práci a dosažení výsledků, s nimiž bychom my i společnost byli spokojeni. Naše asociace existuje jako občanské sdružení 15. rokem, předtím - od roku 1990 jsme byli jako učitelský odbor součástí Sdružení historiků. Má cca 300 členů - učitelů dějepisu základních a středních škol. S nimi se mnoho let radíme a usilujeme o zlepšení. Jsou to lidé, kteří se snaží co nejlépe se na svou práci připravovat, promýšlet vhodné postupy a ve volném čase se různými formami - výměnou zkušeností i s pomoci historiků a dalších odborníků - vzdělávat.
Protože mladí lidé jsou často konfrontováni s historickými fakty interpretovanými v TV, osobními sděleními starších členů rodiny i jiných pamětníků, je nezbytné, aby učitelé na obtížné otázky spolu se žáky hledali odpovědi - nejen v předchozích událostech ale i v dějích minulých staletí. Pro kteréhokoliv učitele je nesnadné vytvořit např. obraz 50.- 80. let se specifikou jednotlivých desetiletí, s pochopením a porozuměním době, podstatě totalitní moci, se vcítěním se do osudů a utrpení perzekvovaných skupin, s oceněním vlasteneckého zaujetí v roce 1968 atd. na straně jedné, ale i s přiblížením denního života, s osvětlením souvislostí vedoucích k nadšení budovatelů staveb socialismu, nebo zármutku lidí nad smrtí J. V. Stalina atd. na straně druhé. Pomoc pro práci učitelů v této oblasti považujeme pro dobré výsledky za nezbytnou - semináři, vhodnými písemnými nebo filmovými dokumenty, které by měl zajistit nebo alespoň podpořit stát. DVD o roce 1968 ÚSTR je přínos, zatím k jedné z kapitol a ne pro všechny. Aktivity Člověka v tísni i svědectví pamětníků je třeba uvítat, ovšem nemohou obsáhnout tisíce škol, kde se navíc každoročně mění žáci tříd, jimž jsou jejich návštěvy určeny.
Nové požadavky ministerstva školství obsažené v tzv. RVP, které nahradily osnovy, obsahují pro výuku poválečných dějin ČSR pokyny k Očekávaným výstupům na ZŠ i na G po jednom řádku, rubrika Učivo je na dvou řádcích. Veškerá tíže výběru obsahu a odpovědnosti je ministerstvem přenesena na jednotlivé učitele a ředitele škol. Nepovažujeme to za správné. Existuje odůvodněné velké riziko, že se na každé škole bude učit jiný obsah. Bude mj. obtížné i určit, na co by případně mohl vyšší stupeň školy navazovat. Proklamovaným důvodem je svoboda učitele, který může učit to, co podle svého uvážení a schopností uzná za vhodné, hlavně že rozvíjí kompetence. Z toho vyplývá, že vlastně je jedno, co se učí. Těžko odpovědět na otázku po příčinách takových pokynů. Mohou jimi být neschopnost dohodnout se s odborníky na koncepci a obsahu dějepisu, neochota zabývat se závažnou historickou problematikou (a to se týká celých dějin), snahy přenechat náročnou práci jiným, lhostejnost k tomu, jaké bude historické povědomí naší mládeže, event. i důvody jiné. Hlavní je, že školy v ČR splní požadavky tzv. Bílé knihy z Lisabonu z roku 1995 - budou aplikovat osm požadavků směřujících k tomu, aby žáci obstáli v ekonomické sféře růstu výroby v Evropě.
V této souvislosti jen zmínka o tom, že mezi hlavními úkoly je pominuto výchovné vyznění učiva, tedy i historického obsahu po stránce etické, utváření hodnotového systému atd. Odkaz českých dějin je mimořádně bohatý, cenné hodnoty se však nedají předložit, jejich využití potřebuje čas i vhodné metody.
Svízelnou situaci řeší různí učitelé různě a také jejich podmínky na školách se liší. S různými vyjádřeními pedagogů se proto setkáváme i v médiích. Část učitelů se raduje ze "svobody", která ostatně není podle zákona v roku 2004 ničím novým - možnosti tvořivé práce dávaly totiž učitelům i dokumenty z 90. let. - Že mnoho z nich dokázalo nacházet pro žáky motivující a současné době odpovídající metody s výchovným vyzněním, dokazují i naše metodické sborníky, zveřejňující dlouholeté zkušenosti našich členů. - Většina z mnoha tisíc učitelů se řídí svými předchozími zkušenostmi a pracuje podle učebnic, které mají k dispozici (pro ZŠ je jich dnes k výběru sedm, pro gymnázia čtyři), ale potýká se s nedostatkem času. K tomu vymyslí požadované průřezové téma, nějaký efektní projekt, což je určitý třeba zajímavý nadstandard, avšak je-li na úkor základní výuky, nepříliš užitečný.
Rádi bychom věřili, že aktivity posledního období, např. ze strany Člověka v tísni, Konfederace politických vězňů, akcí jako je tato konference Mezinárodního festivalu Mene Tekel, i zájem tisku, kritické hlasy z různých prostředí a zveřejňování zjištěných nedostatků napomohou k výrazné změně. Že bude provedena solidní objektivní analýza současného stavu podmínek dějepisné výuky a budou přijata opatření k nápravě - pokud dojde ke shodě, že znalost historie a úcta k jejímu odkazu jsou pro občany naší republiky žádoucí.
Od pana ministra jsme však na náš dopis k výuce dějepisu z počátku ledna odpověď nedostali, a odpověď náměstka ministra, kterou jsme obdrželi minulý týden, svědčí o tom, že ze strany vedení rezortu není v žádném směru ani náznak ochoty k akceptování nebo skutečnému řešení problémů výuky dějepisu, ani k žádnému jednání s učiteli z praxe, zastoupenými v profesní asociaci.