Učebnice, zdánlivě tak neškodné, samozřejmé a důležité pro mladé lidi, se nedávno staly příčinou vzrušených událostí v Asii a následných debat v Evropě. Nepokoje obyvatel, ničení majetku a vlny násilí v Číně, Jižní Koreji a Japonsku byly podníceny nedávno revidovanými řadami dějepisných učebnic pro střední školy.
Nejkontroverznější z nových učebnic byla napsána členy Spolku pro reformu historických učebnic, skupinou japonských historiků, a je upravenou verzí učebnic, ve kterých Japonská vláda vyžadovala 124 změn po jejích prvním publikování v roce 2001. Demonstrace v Jižní Koreji a Číně a opačné protesty v Japonsku se po prohlášeních, že učebnice zlehčují krutosti a taktiku útlaku, používané japonskými okupanty v částech Číny a Koreje od třicátých let do roku 1945, staly mezinárodní záležitostí.
Spirála rostoucího násilí v průběhu těchto událostí ukazuje, jak životně důležitým školním předmětem je dějepis, a jak snadno může být zneužit, je-li prezentován jednostranně a brání kritickému myšlení. Shodou okolností právě v téže době EUROCLIO, evropská Stálá konference asociací učitelů dějepisu, pořádala v Rize svou konferenci, kde delegáti ze 46 zemí debatovali o hledání rovnováhy v dějepisné výuce a roli učebnic při něm. Součástí poslání této celoevropské asociace je podpora vyučovacích procesů a metod, které povzbuzují kritickou analýzu sporných otázek minulosti, mnohost perspektiv a multikulturální přístup k interpretaci faktů a přispívají tím ke smíření, vzájemnému porozumění a důvěře mezi lidmi. Delegáti vyslovili podporu učitelům všech asijských zemí, které jsou těmito událostmi postiženy; chtějí poukázat na to, že úsilí o profesionalitu vyučujících, která poskytuje zároveň znalost minulosti a rozvíjí dovednosti a demokratické hodnoty mladých lidí musí být společně sdílenou zkušeností.
I to bylo v posledním desetiletí obsahem společných seminářů evropských učitelů. Čestné a otevřené zkoumání faktů a názorů, vydávání nových materiálů - to vše se stává důležitými nástroji pro jejich úkoly ve školách. Delegáti shromáždění vyjádřili svůj názor, že historie nesmí být využívána jako prostředek k tomu, aby stavěla lidi proti sobě, ale musí být cestou k dosažení nového porozumění. Konference v Rize vyzývá všechny země, aby převzaly zodpovědnost za to, že učebnice nebudou zneužívány pro politické účely.
as many of you will recall, during the EUROCLIO Annual Conference in Riga there was some discussion about the civil disturbances that were taking place in Japan and China at the time over the treatment of the past in a recently published school history textbook. Many participants of the conference felt that it was EUROCLIO's duty to react, as this directly touches our aim to promote and support the development of history education so that it contributes to strengthening peace, stability, democracy and critical thinking. We have now worked on the original statement, written during the conference and discussed by members, and here below and in the attachment you can see the results. Even if this is not a "hot issue" in the media anymore, we feel it is important that the voice of EUROCLIO is heard.
We would now like to ask you if you are willing to contact the media in your country and send them a translation of the statement, plus some information on EUROCLIO written below. It would be interesting for us to know if you are willing to act and also what sort of reaction you get. It is therefor very valuable for us to get some feedback from you.
With our very best wishes,