Na semináři bylo přítomno 33 účastníků z 19 zemí Evropy. Přednášky vedli odborníci z Velké Británie. Po každé přednášce následovala práce na dané téma ve třech pracovních skupinách. Účastníci byli seznámeni s řešením daného problému ve Velké Británii a posléze se k problematice vyjadřovali z hlediska zkušeností ze svých zemí a zkušeností vlastních.
Problematika byla rozdělena na několik základních témat:
- Školní osnovy
pro výuku v Anglii, systém výuky, platnost.
- Využití pramenů při výuce
Zde byly asi největší odlišnosti v názorech a zkušenostech diskutujících. Angličtí studenti mají v učebnicích uvedeno množství pramenů (dokumenty, tabulky, grafy, mapky, obrázky). Pomocí následných otázek mají dospět k vlastnímu vyhodnocení situace pod vedením učitele. Touto metodou jsou studenti vedeni k samostatnosti a schopnosti práce s informacemi. Pomocí esejů se naučí formulovat své myšlenky. Klasického textu je zde méně než v našich učebnicích. Ve své práci řadového učitele se také snažím používat mnoho názorných pomůcek, je to určitě zábavnější a přínosnější než pouhý výklad událostí a dat. Domnívám se však,že pouhá dovednost práce s prameny nestačí. Tato metoda je vhodná zejména pro nižší věkovou kategorii na úrovni naší základní školy. Střední škola v ČR klade na studenty mnohem vyšší nároky, co se rozsahu znalostí týče. Jako malá země věnujeme na rozdíl od Velké Británie větší prostor světovým dějinám.
- Výklad historie.
Projednávala se problematika zohlednění různých vlivů. Možnost nesprávného výkladu pramenů, vlivy ideologie, náboženství, národnosti, časového odstupu. Vliv televize, knih, filmů, reklamy.
- Učebnice
Velmi poučná byla možnost srovnání učebnic, které účastníci přivezli. Zajímavá byla i přednáška o tvorbě anglických učebnic historie a srovnání s učebnicemi, které se zde používaly dříve (mnoho textu, barevně nevýrazné, bez pramenů).
- Návštěva školy
Tento bod programu považuji za velmi přínosný. Účastníci semináře byli rozděleni do malých skupinek a účastnili se vyučování v různých školách a třídách. Já jsem navštívila Harrogate Granby High School. Zde jsem viděla práci v knihovně, kdy učitelka zadala studentům namnožené otázky pro týmovou práci. Sami si měli informace vyhledat v publikacích a na internetu. Práci měli vyhodnotit v dalších hodinách. Druhá hodina, kterou jsem viděla, byla zaměřena na práci s učebnicí. ve třídě bylo pouze 13 dětí. Učebnice měla pro nás nezvyklé zaměření "historie medicíny". V hodině probírali téma "Vliv 1. světové války na rozvoj medicíny". Učitel četl otázky uvedené v učebnici, žáci odpovídali podle pramenů zde uvedených. Hlásili se, byli aktivní, asi polovina však za hodinu nepromluvila vůbec. Doma měli za úkol vypracovat odpovědi na otázky z učebnice. V sešitu měli zajímavé eseje. Např. "Jsem Gal, můj fiktivní životopis". Velmi se mi líbila přátelská atmosféra ve škole, aktivita, disciplína, moderně zařízená škola. Po hospitaci následovala diskuse s vedoucí učitelkou výuky historie na škole. Ukázala nám používané učebnice, dala nám množství materiálů o této škole a ukázky historických testů. Osobně bych ocenila návštěvu v jiné škole ve větším městě, např. Manchestru, kde musí být situace odlišná (sociální postavení rodičů, množství národnostních skupin, menší zájem studentů atd.)Velmi se mi líbila návštěva historických památek York Minsteru a zříceniny kláštera Rievauls Abbey. kromě samotných památek oceňuji propracovaný systém práce vědeckých pracovníků muzeí pro školy a učitele. Pomocí modelů, skládaček, názorných panelů, videa a doplňovaček pracovník muzea skvěle připraví návštěvníky na to, co uvidí, či následně s nimi rozebere to, co už viděli. U nás si vše musí učitel zjistit sám.
- Přednášky
na téma plánování historie a rozmanitost ve výuce byly akademičtějšího rázu.Organizace semináře byla bezchybná, místo konání - historický York taktéž. Pěkný byl závěrečný večer. kdy každý z účastníků přivezl typickou ukázku jídla a pití z vlastní země. Zpívaly se písně v různých jazycích.
Účast na semináři považuji za dobrou zkušenost, body programu byly užitečné. Zajímavé bylo setkání kolegů z různých zemí. Množství písemných materiálů ze semináře mi poslouží k prohloubení znalostí o dané problematice i ke zdokonalení v jazyce.
Martina Kalčíková, SOU a SOŠ spojů, Brno
Zpět na rejstřík |
Předchozí |