Popudem k uspořádání semináře byla výstava „Magister Theodoricus, dvorní malíř císaře Karla IV. - výzdoba hradu Karlštejna“ a také jedno z významných výročí vzpomínaných v tomto roce - založení Nového Města pražského v březnu 1348. Podle mínění členů, kteří na předchozím semináři uvítali spojení dopolední teoretické části s odpolední návštěvou významného objektu nebo expozice, měly být i tentokráte dopolední přednášky doplněny zhlédnutím expozice.
S tématem semináře souvisí i výběr přednášejících. Jako tomu bylo i u předchozích akcí, o jejich proslovení jsme požádali významné znalce dané problematiky; členové ASUD mají příležitost i osobně se seznámit s autory významných historických děl. V řadě na-šich předních historiků jsme uvítali prof.PhDr. Františka Kavku, autora řady prací o našich dějinách a osobnostech 14. století. Na návštěvu Theodorikovy expozice připravil účastníky semináře doc. PhDr. Jiří Kropáček z katedry dějin umění UK. Obě přednášky byly přijaty s velkým zaujetím a zájmem, o čemž svědčí i vyjádření z hodnotícího dotazníku, jejichž úryvky uvádíme dále. Kritickým připomínkám z těchto hodnocení věnoval výbor pozornost na své květnové schůzi; nedostatků se bude snažit vyvarovat ev. program podle nich upravit. Jednalo se zejména o návrh na využití mikrofonu potřebného vzhledem k velkému počtu posluchačů (nebyl k dispozici z technických důvodů) a rozdělení programu alespoň kratší přestávkou na odpočinek i možnost prohlídky výstavky atd. Větší pozornost budeme věnovat také počáteční registraci účastníků.
V současné době bývá samozřejmostí zjistit dopad obsahu pořádané akce - je to důležité pro organizátory, jimž záleží na výsledku a kteří se připravují v této činnosti pokračovat: je důležité dozvědět se, jak účastníci obsah přijali a co o něm soudí, co hodnotí nejlépe, ale také jak podle kritických připomínek upravit další akce.
Náš dotazník obsahoval kromě otázek vázaných na samotný obsah (oddíl B) i další, pomocí nichž jsme chtěli získat některé informace užitečné pro práci výboru. To byly oddíly A, C a D, E (A: informace o vybavenosti školy pomůckami, odbornými časopisy, kvalifikovanosti výuky a možnostech vzdělávání, C: publikační činnost ASUD, D: průzkum zájmu o témata pro některé z dalších seminářů, E: aktuální připomínky a problémy. Zpracované výsledky postupně zveřejníme. V dnešní první části pro vaši informaci i k porovnání vlastních názorů vybíráme některé odpovědi k oddílu B a D. /Hodnocení dopolední části semináře uvádíme jen s iniciálami - pokud bylo uvedeno jméno - s údajem o působišti účastníka. Neuvádíme několik již zmíněných připomínek k užití mikrofonu a přestávce/:
Za důležité považujeme i poznámky účastníků semináře k aktuálním problémům dějepisného vyučování uvedené v oddíle E. Zařadíme je do jednání výboru. Rádi bychom požádali o vyjádření i další členy i nečleny asociace.
Aby bylo možné začlenit připomínky tohoto typu mezi body k jednání výboru s pracovníky MŠMT, potřebovali bychom konkrétní příklady a doložení (i kdybychom je považovali za důvěrné). Máte-li takovéto zkušenosti a jste-li přesvědčeni o nutnosti nápravy, prosíme o podrobnější informaci.
Kolega Bauer je také členem ASUD. Rádi bychom informace tohoto druhu zveřejňovali, napíšete-li nám o nich své zkušenosti a zážitky. Výborný by byl také článek přímo od organizátora těchto akcí, o nichž jsme se již dříve dozvěděli i od dalších kolegů. Budeme se těšit.
Této tematice se věnujeme ve zvláštním článku.
Můžete napsat na adr. Dr.F. Mrázek, G , Nám. F.Křížíka, 390 01 Tábor
Problémy D na SOŠ se snaží řešit Výzkumný ústav odborného školství, kde se dějepisem zabývá dr. M. Bezchlebová. Organizuje setkání o pojetí a cílech dějepisu na SOŠ. Doporučujeme navázat s ní kontakt.
Školské úřady jsme již dvakrát využili; jednou s distribucí ankety v roce 1992, podruhé v r. 1996 s distribucí dopisu učitelům dějepisu s informací o existenci ASUD a výzvou ke vstupu do asociace pro učitele, kteří by o to měli zájem. Na některých okresech jsme se setkali s pochopením, jinde naopak. Nyní bychom chtěli využívat hlavně naše členy, kteří se ve svých regionech setkávají s kolegy, které by mohli informovat. Čtrnácti katedrám FF a PedF jsme v minulém roce poslali několik dopisů a nabídek; ozvali se pouze didaktici ze čtyř z nich (viz články na toto téma v IL 7-9).- Krajská ped. centra budeme informovat. O okresních metodicích, pedag. centrech nebo SSŠ jsme se snažili získat informaci na MŠ, avšak taková evidence neexistuje. Je to prý záležitost výlučně každého ze škoských úřadů. Také tady bychom uvítali informace členů ASUD, kam bychom se mohli obrátit, kam poslat naše nabídky ap.