Od samého počátku existence naší asociace registrované jako občanské sdružení (v lednu 1995) a vydávání rozmnožovaného periodika v podobě IL (od jara 1995) zaujímají informace o našich mezinárodních kontaktech, založení a činnosti EUROCLIO (od r.1993) a bohatých aktivitách RADY EVROPY týkajících se dějepisu, nemalou část obsahu tohoto materiálu. Byly to dílčí informace především o akcích, na nichž zastupovali ASUD naši delegáti, nebo o obsahu informačních materiálů RE a Bulletinu Euroclio. Protože větší část členů ASUD se k práci připojila později a tato čísla IL nemá, a také proto, že v průběhu 80.- 90. let se již v Evropě odehrávalo mnoho zajímavého, co by nemělo zapadnout, chceme zde některé připomenout.
Poštou nebo při svých cestách na různé semináře nebo konference jsme dostali množství materiálů RE popisujících průběh a shrnujících výsledky evropských setkání a jednání učitelů a didaktiků dějepisu. Další obsahovaly zajímavé studie, o nichž jsme přesvědčeni, že jsou stále aktuální; proto se domníváme, že získáme-li prostředky na překlad a publikaci alespoň nejpodstatnějších částí, mohly by být učitelům dějepisu - a nejen jim - k užitku. Zatím chceme alespoň stručně zrekapitulovat nebo připomenout, co bylo v Evropě podniknuto, aby vyučování dějepisu bylo kvalitnější a mohlo účinněji napomáhat v jejích integračních procesech a zlepšování vzájemných vztahů mezi jejími obyvateli.
Hlavním tématem konference, jaké se v různých zemích konaly již v 80. letech, bylo "Vyučování historie po roce 1815 se zvláštním ohledem na měnící se hranice". V průběhu jejího programu byla na slavnostním zasedání všech delegátů představiteli Rady Evropy založena Evropská stálá konference asociací učitelů dějepisu s názvem EUROCLIO. / První číslo jeho Bulletinu z října 1993 uvádí 16 zakládajících členů, mezi nimi i naši Učitelskou sekci Historického klubu. V Euroclio bylo v této době sdruženo kolem 40 000 učitelů dějepisu. Do jeho čela byl zvolen sedmičlenný výbor; místem jednání se stal Haag./ -
Na závěr konference v Leeuwardenu byla přijata doporučení pro další činnost, např. podpora činnosti Euroclio a projektů zaměřených na vzájemné vztahy mezi jeho členy, vytvoření databáze dějepisných výzkumů, banky vyučovacích pramenů, propojení vývoje školního curriculla mezi školami v různých zemích, doporučení a iniciativy v metodickém vzdělávání učitelů; ke třem proudům potřeb vyjádřeným učiteli náleží dokumenty obdobné Evropské kulturní cestě, zpracované přeložené materiály, které by studentům přiblížily témata moderní Evropy a vzdělávací materiály k historii minoritních skupin v Evropě, zejména těch, které překračují hranice zemí aj.
Závěrečné doporučení pracovních skupin se obracelo k Euroclio, které by mělo např.:
- povzbuzovat aktivněji metody školní práce užívající různé techniky
- snad dokonce podporovat takové kurzy pro učitele, jejichž cílem je pomáhat žákům získat důvěru k účasti v debatách a diskusích, být v nich aktivní
- vyměňovat si materiály pro užití ve třídě, zvláště s východními státy, ale i západními zeměmi, jejichž žáci nevědí nic např. o lidech ve střední a východní Evropě; hodnotu by mohlo mít vytvoření centrální banky pramenů;
- věnovat se otázce, jak nejlépe využívat učebnice ve třídě a zjišťovat zkušenosti a vynalézavost učitelů z různých částí Evropy;
- pomáhat učitelům rozumět jazyku médií .a zlepšovat dovednosti žáků ve zvládnutí metod kritického hodnocení historie prezentované médii;
- podnítit BBC, aby zpřístupnilo své programy v jiných zemích a pokud možno i v jiných jazycích; konzultovat se zahraničními učiteli při plánování svých programů;
- prosazovat CD-Romy a zkoumat možnosti ukládání dokumentů a vizuálních pramenů na komputerové disky v angličtině i dalších jazycích;
- organizovat více seminářů
- pokračovat v organizování tematických konferencí
- prosazovat možnosti e-mailu a Internetu pro přenos materiálů pro práci v dějepise mezi evropskými školami
Bulletin dále kromě obvyklých informačních pasáží a dopisů přinesl články o konferencích v Toledu (17-22.95) na téma: " Filip II. a dnešek" , Rize (11.-13.10.): "Reforma vyučování historie v Litvě a Lotyšsku", v Petrohradě (23.- 26.10.): "Moderní přístupy k vyučování dějepisu a v Praze (24.- 28.10.): "Vzájemné porozumění a vyučování evropské historii: výzvy, problémy a přístupy" (o této konferenci dále u RE).
V bulletinu jsou zveřejněny hlavní projevy (Švýcarsko - zdroj inspirace pro Evropu? a Napětí mezi politickou ideologií a vyučováním dějepisu. Do jaké míry může vyučování dějepisu sloužit, jakkoliv je dobře míněno), příspěvky delegátů z Francie, Norska, Polska a Portugalska) a velmi obsáhlé zprávy o jednání tří pracovních skupin na téma konference. Redaktor Bulletinu hodnotí tuto konferenci jako dosud nejúspěšnější jak díky obsahu, tak dovednostem organizátorů.
Zajímavé jsou informace o projektech, které v té době probíhaly v Evropě: "Mládež a historie", "Transatlantická třída", "Computerové diskuse o moderní historii" a "Evropská historie Evropy - Projekt mezinárodní spolupráce Střediska evropských studií v Montpellieru III (CEEM)". Bulletin se vrací k výročnímu zasedání Euroclio v Neuchatelu a projevem prezidentky paní Joke van der Leeuw-Roord otevírá výhled k dalšímu výročnímu zasedání v Budapešti (tento projev, který je zajímavým přehledem všech aktivit Euroclio v uplynulém období a rekapituje jeho úkoly, problémy i úspěchy, se pokusíme přeložit a pro bližší obraz o smyslu této organizace zařadit do některého dalšího čísla IL).
Z bulletinu získáváme představu o učitelském vzdělávání ve Finsku, v Portugalsku a Estonsku. Máme v plánu zpracovat toto téma také o našich podmínkách, jakmile získáme potřebné podklady jak od samotných fakult, tak od jejich absolventů, kteří již učí na různých typech škol.
Další část sborníku je věnována projektu "Mládež a historie" (viz IL 7 a 8).
Z pasáže naznačující činnost a plány EUROCLIO pro další léta vybíráme:
Návrh vytvořit vzorové vyučovací materiály ke středověkým městům vyústil v deset příkladů z různých zemí. Některé další jsou ještě očekávány. Diskutuje se o tom, jak by tyto materiály mohly být zveřejněny. P.Vandepitte uváží různé návrhy.
Vztahy s organizacemi: - Euroclio má zvláštní postavení v Radě Evropy - UNESCO je připraveno přijmout Euroclio do sítě spolupracujících organizací ve svém programu vzájemného porozumění a výchovy k míru; je nezbytná podpora ze strany národních výborů; - holandský národní MATRA projekt připraví vyučovací materiály o období po roce 1945 a zorganizuje vzdělávací seminář pro učitele; - francouzská asociace navrhla, že informace členským asociacím o obsahu konferencí Euroclio by měly být rozesílány k připomínkám.
Pokračování v dalších číslech.