INFORMAČNÍ LIST ČÍSLO 35
MŠMT
V uplynulém půlroce sice výbor ASUD nevyslal žádnou delegaci do budovy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (ostatně náměstek ministryně Jindřich Kitzberger, u kterého vedli zástupci ASUD poslední jednání, byl odvolán), přesto došlo ke dvěma zásadním událostem.
Nejprve se dubnového semináře v Národním muzeu účastnila i zástupkyně ministerstva PhDr. Marie Rauchová, která tlumočila velký zájem ministerstva o výuku současných a moderních dějin. Paní Rauchová promluvila k přítomným a naznačila, že by ministerstvo připravilo konkrétní pomoc a sice:
- finanční podporu vydání nového metodického sborníku se zaměřením na moderní a současné dějiny,
- zástupci ASUD by se měli účastnit metodologického semináře konaného pod hlavičkou MŠMT; seminář se měl konat v červnu 2010, ale byl z technických důvodů přeložen na podzim,
- ministerstvo se zaručí, aby na konference Euroclia byli vysíláni dva zástupci ASUD,
- členy schvalovací komise učebnic dějepisu pro základní i střední školy by určitě měli být i zástupci ASUD.
Tou druhou událostí se stalo podání žádosti o finanční dotaci do Programu na podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání v roce 2010. Členové výboru vytvořili projekt splňující podmínky programu, jehož nosným prvkem bude Vzdělávací, informační a publikační činnost ASUD ČR. Cílem projektu bylo uvedeno: podílet se na zkvalitňování výuky a podmínek pro dějepisné vyučování, zkvalitňování ŠVP, dále v oblasti vzdělávání učitelů po stránce odborné, didaktické i metodické prostřednictvím tištěných materiálů (Informačních listů a metodických sborníků) vzniklých na základě podkladů pedagogů z praxe (účastníků seminářů, exkurzí, diskusí), výměny zkušeností, přípravy dalších metodických materiálů a publikací. Cílem je názory, poznatky, dovednosti a zkušenosti pedagogů z praxe kompletovat, srovnávat, případně upravovat dle nejnovějších poznatků (i srovnáním se zahraničím) a dále šířit.
Ke dni 12. července 2010 byla na stránkách MŠMT zveřejněna informace, že projekt ASUD pod evidenčním číslem OS 2010/16 splnil podmínky stanovené Programem na podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání v roce 2010 a finanční dotaci získal.
S MŠMT jsme v neustálém e-mailovém spojení, a tak můžeme uvést následující dokumenty, jímž je text, na který jsme čekali více jak půl roku.
Závěrečná doporučení pracovní skupiny MŠMT pro výuku dějepisu a společenskovědních předmětů Telč 2009
Pracovní skupina (dále PS) vítá, že MŠMT reflektovalo požadavek na zastoupení učitelů z praxe, kteří vyučují společenskovědní předměty přímo ve školách a vítá rozšiřující se mezinárodní spolupráci v oblasti výuky dějepisu, realizující se prostřednictvím spolupráce mezi školami, školami a muzei, galeriemi a tzv. paměťovými institucemi vůbec. Doporučuje, aby formy a výsledky této spolupráce byly průběžně zveřejňovány.
- PS (v návaznosti na Metodické doporučení k výuce dějin 20. století) doporučuje MŠMT podporovat tvorbu didaktických pomůcek založených na inovativních metodách - interpretace textových, ikonických a audiovizuálních materiálů, audiovizuálních DVD, webových interaktivních portálů a komplexně zpracovaných případových studií, zaměřených především na problémová témata soudobých dějin včetně tématiky dějin regionálních, zařazováním regionálních prvků
- PS doporučuje MŠMT, aby kurikulární dokumenty, které zásadně mění podmínky výuky dějepisu a společenskovědních předmětů, či směřují k zásadní změně výuky, byly konzultovány se členy pracovní skupiny.
- PS doporučuje MŠMT průběžně zveřejňovat zprávy ze zasedání Česko - německé komise pro školní dějepis včetně zpráv z dalších podpořených akcí k tématice společenskovědní (dějepis, výchova k občanství, Jak vyučovat o holocaustu a další) a zpráv z projektů a výzkumů, které byly ministerstvem školství podpořeny v rámci Fondu rozvoje vysokých škol, ESF projektů a dalších programů.
- PS doporučuje MŠMT účast učitelů z praxe v roce 2011 na konferenci EUROCLIO.
- PS akcentuje, aby v rámci ESF, MŠMT vyhlásilo IPn OPVK k tématu Podpora historického vědomí a občanské gramotnosti žáků a studentů, zaměřená na tvorbu interdisciplinárních vzdělávacích modulů zvyšující občanské a historické vědomí žáků a studentů a na tvorbu doplňujících metodických a multimediálních materiálů.
- PS doporučuje MŠMT kontrolu efektivity využití finančních prostředků z podpořených grantů ESF podpořených projektů k výuce společenskovědní tématiky z dotačního Programu podpory vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy.
- PS doporučuje podporovat takové formy dalšího vzdělávání, které integrují prakticko-metodický aspekt historického vzdělávání (včetně regionální historie) a zohledňují implementaci inovativních metod do pedagogické praxe, zdůrazňují interpretativní charakter dějepisu a kultivaci paměťové kultury. Nejde o výuku objektivní faktografie, ale o rozvíjení kompetencí ke kritickému myšlení o minulosti, o schopnosti vnímat kauzalitu dějin.
- PS doporučuje MŠMT revizi akreditovaných programů DVPP s akcentem na jejich kvalitu a větší přehlednost nabídky. Akreditované programy DVPP musí vycházet vstříc potřebám pedagogické praxe,doporučuje se používat jednotnou evaluaci vzdělávací nabídky (např. standardní dotazník používaný NIDV).
Na základě e-mailového dotazu na MŠMT, do jaké míry bude počítáno s body, jež paní PaeDr. Marie Rauchová naznačila při semináři v Národním muzeu, dne 13. září 2010 pí. Rauchová odpověděla:
- V rámci Rozvojového programu MŠMT v roce 2010 podpořilo projekt ASUD, který je zaměřen na Vzdělávací, informační a publikační činnost ASUD ČR - viz http://www.msmt.cz/vzdelavani/rozdeleni-dotaci-projektum-programu-na-podporu-cinnosti-5
- MŠMT zařadilo do návrhu plánu zahraničních cest účast dvou českých učitelů z ASUD na konferenci EUROCLIO v roce 2011.
- MŠMT připravuje na říjen 2010 metodický seminář, který bude zaměřen na koncepci didaktiky dějepisu s akcentem na inovaci výuky dějin 20. století včetně problematiky učebnic dějepisu a prakticko-metodického aspektu historického vzdělávání (včetně regionální historie). Koncepce semináře zohledňuje Doporučení pracovní skupiny pro výuku dějepisu a společenskovědních předmětů z jednání v Telči 2009 (Text Doporučení viz kapitola Dokumenty)
- MŠMT chystá setkání pracovní skupiny pro výuku dějepisu a společenskovědních předmětů i pro letošní školní rok.