Obdobným způsobem, jako tomu bylo u RVP pro základní školy, tedy pomocí dotazníku zaslaného školám k vyplnění (ve 3 verzích: pro učitele - ředitele - experty a instituce), bylo zorganizováno hodnocení RVP gymnázií. Pro veřejnost tyto dokumenty byly prakticky nepřístupné (ještě v prosinci nebyli pedagogové VŠ, vyučující budoucí učitele ani informování o tom, co jsou "ervépé"). Ačkoliv žádná z našich připomínek k RVP ZV ani k RVP G z let 2001 - 2004 nebyla vzata v úvahu, považovali jsme za svou povinnost se k dokumentu vyjádřit. Vybrali jsme ty části dotazníku, které se bezprostředně vztahují k dějepisu (obecné názory, např. na srozumitelnost atd. jsme vynechali).
Výbor Asud zpracoval po projednání na plenárním jednání členů asociace 8. 11. 2003 vyjádření k návrhu RVP G a zaslal VÚP. Obsahem byly připomínky k částem: charakteristika a cíle D, očekávané výstupy, vzdělávací obsah, způsob realizace, učební plán, způsob diskuse aj. vyúsťující v závěr, že předložený návrh je pro nás nepřijatelný. Nedostali jsme odpověď na žádnou z našich výhrad. Nový návrh předložený nyní k diskusi je s předchozím prakticky totožný. Ačkoliv nepředpokládáme, že by nyní pracovníci VÚP a MŠMT připomínky akceptovali, považovali jsme za své právo a povinnost odpovědět také na otázky dotazníku předloženého nyní k nové "diskusi":
Celý program výuky dějepisu na gymnáziu by měl být zásadně přepracován a upraven nejen s inspirací, podněty a v souladu s kvalitními programy úspěšných evropských zemí, ale i s ohledem na tradice naší školy (např. reformního školství 30. let), o nichž není v RVP - z důvodů, kterým nerozumíme - ani zmínka, stejně jako o pedagogice a didaktice Komenského.
Svou představu na úrovni našeho poznání z roku 2001 jsme vyjádřili v návrhu dokumentu, který tehdy zpracovali tři členové výboru ASUD pro VÚP a předali jeho vedení; nebyl však využit.
V dalším období jsme získali nové poznatky o programech a výuce dějepisu v jiných zemí a víme, že v některých probíhají zásadní a důležité změny, koncepční i obsahové.
Doufejme, že k tomu dojde za účasti širšího kolektivu vzdělaných odborníků i učitelů také u nás a pojetí i obsah výuky dějepisu jak na gymnáziích, tak na základních školách budou přepracovány.
Dosud jsme od nikoho nedostali odpověď na otázku, kdo dal příkazy, aby obsah výuky byl ve velmi obecných rysech sepsán na třech stránkách a celá konkretizace byla ponechána na školách a přikázána samotným učitelům, jejichž hlavním úkolem by však měla být především volba motivací, metod, přístupů, pomůcek atd.
Domníváme se, že by si autoři pověření v co nejkratší době novým zpracováním RVP dějepisu pro ZV i G měli prostudovat zahraniční dokumenty, kde nejstručnější je - dle sdělení, které zaznělo na semináři o dějepise MŠMT v Telči v listopadu 2006 - program dějepisné výuky z Berlína o 50 stránkách, zatímco dokumenty jiných států mají 150 - 200 stran. Navíc je doprovázejí i další materiály pro učitele a návrhy na jejich rozpracování.
Není třeba napodobovat, ale bylo by třeba se poučit, navázat na naše tradice a využít své vlastní zkušenosti.