Získávat děti pro historii se dá různým způsobem. Na naší škole O. Nedbala v Českých Budějovicích vytvořili učitelé projekt pod názvem "České Budějovice během staletí". Příprava byla dlouhodobá. Nejmladší žáci kreslili a z papíru vyráběli různé domečky, postavičky. Nezaháleli ani ti starší. Sháněli nejrůznější historické informace o našem městě, připravovali výrobky, šperky z korálků, z kůže, vázičky, obrázky, barevné svíčky, perníčky, papírové květiny.
Vše začalo průvodem. Učitelé i děti se převlékli do středověkých kostýmů a za doprovodu dobové hudby se vydali sídlištěm. Hlavním účastníkem průvodu byl král Karel IV. (pan ředitel). Promluvil k účastníkům a udělil městu řadu privilegií.
Na školním dvoře byl otevřen jarmark. Ve stáncích prodávali žáci, opět oblečeni do středověkých kostýmů, své výrobky. Nechybělo ani vystoupení profesionálních šermířů. Ve středověké krčmě bylo možno uhasit žízeň nebo si pochutnat na dobovém bramboráčku, topinkách s česnekem či lívanečkách se šlehačkou.
V prostorách školy se konala výstava zaměřená k historii Českých Budějovic. Byla zastoupena všechna století. Děti např. psaly o založení města, morové epidemii, historii významných českobudějovických podniků či zachytily vzpomínky pamětníků událostí 2. světové války. Vše bylo doplněno kresbami erbů, historických budov, středověkých řemesel, či výjevy z českobudějovických pověstí.
Akce probíhala během tří dnů.Žáci si rovněž připravili rozmanitá představení - hrané i loutkové pohádky, zveršované pověsti, vystoupili kejklíři i břišní tanečnice. V soutěžích s historickou tematikou "Znáš své město" mohli získat sladkou odměnu či výuční tovaryšský list. Celá akce byla zakončena večerním posezením u ohně.
Projekt, o němž jsme přinesli informaci v předchozím IL, měl vynikající závěr. Nejen v prezentaci projektu, ale i ve sborníku, který organizátoři vydali. V průvodním dopise nám v květnu 2005 k projektu, jehož se účastnilo 15 škol jičínského okresu, pan ředitel RMaG J. Gottlieb napsal:
"...Regionální muzeum a galerie Jičín, garant projektu, zpracovalo a vydalo metodickou příručku, která se Vám nyní dostává do rukou. Na jejích stránkách jsem se chtěli podělit o to, jak projekt vznikal, jak byl organizován, jak byl na jednotlivých školách řešen a jak byly využity jeho výsledky. Doufáme, že Vás potěší a bude Vám inspirací."
Opravdu, taková potěšení jsou nejen inspirací, ale i povzbuzením. Projekt vytvořený za harmonické součinností pracovníků tří složek - Regionálního muzea v Jičíně, Literárního archivu PNP ve Starých Hradech (dr. E. Bílkové) a učitelů vedených kol. Petrem Hamáčkem (naším členem) může být příkladem, že i za obtížných podmínek lze dosáhnout mimořádných výsledků. Připojujeme ještě odstavec z úvodu sborníku "CESTIČKA DO ŠKOLY aneb několik kroků k úspěšnému komunitnímu projektu":
Projekt Cestička do školy byl realizován díky obětavému působení učitelů, kteří tvořivě propojili jeho cíle s výukou, dětem, které se do práce pustily, kronikářům, pamětníkům, zaměstnancům knihoven, muzeí i archivů, kteří jim v jejich úsilí pomáhali, díky finančnímu příspěvku Kraje královéhradeckého a spolupráci s pracovníky odboru životního prostředí a zemědělství a odboru informatiky Krajského úřadu v Hradci Králové.
Co dodat: Je škoda, že publikace představující podněty k projektu, postup a podmínky k jeho realizaci a také stručně seznamující s tématy a výsledky všech patnácti dílčích školních projektů mohla vyjít jen v nákladu 700 ks. Tolik nápadů a povzbuzení! A nakonec i Závěr a Shrnutí - Desatero, se kterým bychom šli znovu na start. Brožurka by si zasloužila stát se součástí knihovničky každého učitele dějepisu, občanské výchovy i zeměpisu. Ty, kteří ji mají k dispozici, jistě povzbudí k novým nápadům - a třeba se někde i najdou peníze na větší rozšíření tohoto příkladu vskutku neobyčejného.
Na výstavce na posledním semináři jsme obdivovali práce našich kolegů ze škol, mezi nimi i školní almanachy a regionální sborníky. Koncem roku jsme dostali další práci tohoto druhu. Jiří Janeček pro svou obec zpracoval sborník 130 let dobrovolného hasičského sboru v Drnholci. Shromáždil zde cenný materiál z dějin této pro obec vždy prospěšné skupiny. Zapojují se občané obce, k jejíž bezpečnosti přispívají. Každá taková činnost může přispívat k utváření vztahu obyvatel obce ke svému rodišti nebo bydlišti a tím i k výchově žáků. I když je práce na podobných publikacích jistě náročná a prameny se shromažďují obtížně, podařil se předsedovi naší regionální pobočky sborníček obsahově bohatý a opatřený řadou dokumentů, především fotografií dokládajících proměny vybavení i činností tohoto sboru. Za zaslání sborníku děkujeme a k výsledku blahopřejeme.
Je potěšující, že i samy obce se snaží prezentovat podíl občanů na veřejném dění.
P.S. K ostatním členům - nezapomeňte na tuto stránku naší činnosti: domníváme se, že i dokumenty tohoto typu dokreslují význam práce učitelů ve větších i menších obcích. Proto v naší knihovničce uvítáme i další výsledky učitelského úsilí mimo samotnou výuku.
Pro výbor je pravidelnou zpětnou vazbou o hodnotě a významu činnosti dotazník hodnotící kvalitu vzdělávacího semináře; k němu jsou pravidelně připojovány otázky na aktuální problémy. Podávají obraz názorů členů ASUD a současné situace na školách ( tentokrát dotazník vyplnilo 57 účastníků semináře)
I. Hodnocení programu semináře:
Velmi se líbila 49 účastníkům. Hodnocena byla z hlediska nových zajímavých pohledů a interpretací českých dějin, zaujal kultivovaný projev přednášejícího, získal si posluchače celého sálu, použití obrazového a mapového materiálu.
Dobrá, ale příliš teoretická - 8 učitelů. Pro vlastní praxi ji považovali za málo použitelnou, poznatky neuplatní ve výuce.
Velmi se líbila 39 účastníkům. Téměř všichni se shodli, na tom, že slyšet slovenštinu bylo pro ně zážitkem - libozvučná slovenčina. Zaujaly ukázky z krásné literatury, způsob přednesu. Inspirující byl pohled na literaturu jako na historický pramen. Někteří navrhují, aby byly citáty a ukázky z přednášky otištěny v Informačním listu.
Méně se líbila 7 účastníkům. Považovali ji za málo systematickou, nedověděli se nic nového.
Přednášky: osobnost E. Beneše, informace o euroústavě, úloha královen v české historii, významné kláštery v Čechách, církevní řády, totalitarismus, 3. odboj, výtvarné umění, beseda s učiteli pilotních škol - ŠVP, rekatolizace v 17. a 18. st., česká egyptologie, Vietnam a americká společnost.
Citovaný názor: Mám zkušenost, že je lépe vybírat osobnost než téma. Pokud přednáší např. prof. Kvaček nebo
prof. Čornej atd., je volba tématu naprosto podružná.
Další jména přednášejících, o něž je zájem: Maur, Petráň, Kárník, Šmahel, Žemlička, Třeštík.
Exkurze: Vyšehrad, domovní znamení na Malé Straně, funkcionalistické, kubistické stavby, Muzeum hudby, objekty na okraji Prahy, Klementinum, Rudolfinum, aktuální výstavy, Loosova vila, Legiobanka, Plečnik v Praze, Technické muzeum, židovská část Prahy, Závist - keltské hradiště, královská cesta, vodárna v Podolí.
(Formulace návrhů jsou převzaty z anketních lístků, v pořadí se neřídíme významností návrhů.)
II. K činnosti ASUD se vyjádřilo 40 účastníků semináře
III. RVP - ŠVP
IV. Aktuální problematika výuky dějepisu na školách
Pravděpodobně tato část ankety učitele zaujala, vyjádřilo se 95 % respondentů
Dotazníky zpracovali učitelé z těchto typů škol:
43 % ZŠ, 43% gymnázia, 14% odborné školy.
Velké město 45%, malé město 50%, vesnice 5%.
jsem si vědom, že na výkony české historiografie, pokud se týče materiálů pro učitele, lze být sotva hrdý. Nechci, aby to vypadalo, že chci propagovat vlastní práce, ale v nejbližší době by vyjít má práce "Žralok nebude silný." Československá politika vůči Německu 1945-48... řada informací mj. k reparacím apod. je zde obsažena. ...
Proč nebyly odškodněny české oběti nacismu má řadu příčin. Spolkové republice se nikdy moc platit nechtělo... Na NDR se Československo z řady důvodů nikdy neobrátilo. Na druhou stranu již československé komunistické vedení postupovalo dosti liknavě, po roce 1978 přestalo jakékoliv nároky uplatňovat.