S poměrně značným úsilím se podařilo dokončit druhou část řady nových učebnic dějepisu, kterou se před o něco více než dvěma lety rozhodlo vydávat nakladatelství Dialog v Liberci a o jejíž zpracování požádal jeho majitel tři učitelky, členky ASUD. Jde o Středověk a počátky novověku (500-1648) pro 7. třídu ZŠ a sekundu gymnázia.
Jak jsme uvedly v předchozím čísle IL, pokusily jsme se vytvořit nejen učebnici, ale i další servis k ní - totiž pracovní sešity a metodickou příručku. Pomůcky, jejichž vytvořením uskutečňujeme svůj sen - napsání učebnice, podle níž by se učili rádi žáci a která by i učiteli zpříjemnila život.
Vzhledem k nedostatku finančních prostředků k nákupu nové učebnice i obavám části učitelů pouštět se do neprozkoumaných vod nemáme zatím příliš mnoho informací o praktických zkušenostech z výuky. Od těch, kteří s učebnicí pracují, přijímáme zatím jen slova pochvaly. Další učitelé používají knihu pro svou přípravu, jiní - i když nemají učebnici - využívají ve třídě pracovní sešity. Jako zajímavý inovační prvek, simulační hry - totiž "návštěvy" dnešních dětí na vybraných místech a rozhovory s dávnými postavami ocenil přední slovenský didaktik dr. Viliam Kratochvíl.
K přiblížení obsahu a formy "Středověku" přetiskujeme část úvodu metodické příručky.
Ú v o d e m
"... Příručka, kterou otevíráte, je součástí kompletu druhého dílu z řady učebnic připravované pro učitele, kteří se nechtějí spokojit s tradičním výkladem nebo vyprávěním a popisem historických dějů, s pasivním předáváním poznatků a vybízením žáků k tomu, aby se novou látku naučili. Pro ty, kteří považují za zajímavější a užitečnější nacházet nové cesty a metody výuky a usilují o to, aby dějepis obohacoval žáky nejen o nové poznatky, ale naplňoval je i po stránce etické a estetické. Dějepis, na jakém by se chtěla podílet naše učebnice, by měl dávat žákům příležitosti aktivním přičiněním objevovat nové věci a přispívat k pochopení současnosti, uplatňovat jejich schopnosti a nenápadně a postupně je učit dovednostem užitečným pro další studium i život. Je to trend přijímaný ve stále větším počtu zemí - na Západě i na Východě, odpovídající potřebám člověka 21. století. Na realizaci těchto cílů se podílejí i pracovní sešity …
... Věříme, že v druhém díle zaujme učitele i žáky také nové řešení struktury učebnice: po krátkém nahlédnutí do mimoevropských kultur se několik kapitol věnuje Evropě jako celku - představuje způsob obživy a další činnosti lidí zajišťující nejrůznější potřeby (výroba, obchod, doprava apod.), vztahy ve společnosti, náboženství, architekturu, vzdělanost i umění; tyto kapitoly nazvané LIDÉ V EVROPĚ seznamují žáky s každodenností komplexně, namísto jinde roztroušených a mezi politické dějiny začleňovaných informací. Třetí část tématu pak přináší přehled nejdůležitějších dějů politického vývoje v kapitolách nazvaných STÁTY - VLÁDY - VÁLKY. K propojení slouží jak motivační, tak opakovací dvojstrany (OHLÉDNUTÍ).
... Učebnice není tradiční výkladovou pomůckou, jejímž článkům se mají žáci naučit; je připravena jako nabídka různých didaktických materiálů, s nimiž mohou žáci v hodinách, případně doma nebo ve volném čase pracovat a tím se sami učit. Jde o prameny textové, grafické a obrazové, z nichž si je možno vybrat to, co budete potřebovat pro práci se žáky slabými, průměrnými i těmi nejlepšími. Věříme, že žádný z učitelů ani rodičů nebude považovat vše, co je v knížce uvedeno, za závazné a že každý z vyučujících zaměří své požadavky hlavně na vyznačené základní pasáže, prameny případně zredukuje nebo nahradí vlastními. Naší snahou bylo usnadnit práci učitelům, zefektivnit práci v hodinách a přispět k zajímavému a užitečnému dějepisu, přispívajícímu k utváření nejrůznějších dovedností žáků i jejich hodnotového systému.
O učebnici, jejím pojetí a uspořádání
... Snahou autorského kolektivu bylo nabídnout školám nový typ učebnice, jaká by se přiřadila k pomůckám vytvořeným v rámci trendů dnes uplatňovaných v dějepise moderní školy. Takové vzdělávání není postaveno na předávání sumy hotových poznatků, ale poskytuje příležitosti k vlastní aktivní i tvořivé práci žáků vedených učitelem. Přitom musí být respektovány nejen věkové zvláštnosti žáků, ale i jejich různé schopnosti - tak, aby každý z nich našel možnosti uplatnění a příležitosti k úspěchu a ocenění. Za hlavní úkol učitele považujeme účinnou motivaci, řízení výuky a výchovy, volbu vhodných metod a také povzbuzující ocenění žáků, vytváření příznivé pracovní atmosféry a pohody. Nemyslíme, že by měl věnovat nadmíru času a energie shromažďování a shánění vhodného didaktického materiálu z literatury (dnes i poměrně finančně nákladné nebo málo dostupné) nebo časově náročnému konstruování nejrůznějších úkolů pro činnosti žáků.
Některé z podkladů přináší učebnice, další jsou navrženy v metodické příručce. Vzhledem k tomu, že v minulosti jsme se stejnými záměry jako nyní učebnici připravily několik pomůcek a knížek, odkazujeme především na ně - jde o dva díly z pěti dějepisných atlasů - Středověk a Novověk I (Kartografie), soubory diapozitivů (Komenium), pracovní sešit Opakování (Nakladatelství Olomouc), tři díly z řady Dějiny v obrazech (Albatros) a folie pro zpětný projektor (Machek a syn). Začleňujeme samozřejmě i odkazy na pomůcky a knížky další. Málo je zatím dějepisných pomůcek pro využití moderní technikou.
Části učebnice
K uspořádání učebnice:
Schéma výkladových kapitol
Kapitoly obsahují:
Kapitoly metodické příručky nabízejí učitelům jednu z možností, jak s učebnicí pracovat. Lze využít jen některé náměty, začínající nebo méně zkušení učitelé by zde měli najít oporu a různé podněty, všem by měla ušetřit čas např. promýšlení motivačních a opakovacích hodin, při řešení úkolů, zadávání úkolů k vybraným dokumentům ve Čteme nebo "návštěvám" atd. Část příručky je věnována uživatelům pracovního sešitu.
K pracovnímu sešitu - jde o variantu pomůcky v dějepise zatím u nás neužívanou. Má totiž nejen poskytnout náměty k samostatným činnostem při procvičování, upevňování nebo opakování, ale má také nahradit běžný poznámkový sešit. Proto má specifickou podobu.
Pro přípravu dalších dílů, případně i úpravy stávajících, uvítáme kritické připomínky, náměty i další podněty.
byl připraven na podzim a v zimě 2001, avšak z řady technických důvodů (vytištění, nedostatek financí na speciální poštovné, vytížení náročnou přípravou březnové konference apod.) rozesíláme až společně s IL 19 a Zpravodajem HK 2001/2. Jako stručnou informaci o sborníku vybíráme části textu z úvodu a závěru Oživených myšlenek několika pozoruhodných osobností:
"...Většinu svého pracovního času trávíme ve škole se svými žáky, další hodiny zabírá příprava na vyučovací hodiny nebo hodnocení prací našich žáků a studentů, projekty, exkurze a nejrůznější žákovské a studentské zájmové činnosti související s dějinami. Uvědomujeme si současně, že pro to, aby dějepisné vyučování bylo stále zajímavé pro žáky i pro nás samotné, potřebujeme nové podněty. Těmi jsou nejen poznatky z odborné literatury, nové pomůcky, návštěvy historických objektů a zajímavých míst apod., ale také myšlenky našich předchůdců. I těch, kteří rovněž stáli před lavicemi a přispívali k tomu, aby byla "historie učitelkou života" a z jejich žáků se stávali lidé vzdělaní, mravní, charakterní i citliví.
V našich sbornících se snažíme podle svých možností napomáhat takovému úsilí nejrůznějším způsobem především v oblastech, kde dosud takové materiály chybějí. Po výběru myšlenek z oblasti didaktiky a metodiky dějepisu, zveřejnění zkušeností členů ASUD ze školní i mimoškolní činnosti a příspěvcích o nových odborných poznatcích jsme se rozhodli obrátit se tentokrát k úvahám obecnějším nebo širším.
Domníváme se, že mezi osobnostmi dávné i nedávné minulosti je mnoho takových, jejichž myšlenky jsou neobyčejné, pozoruhodné a zejména stále platné nebo aktuální. Jsou také mezi pedagogy, filozofy nebo psychology, kteří přemýšleli o vzdělání a výchově. Je nám líto, že se dnes bohatství takových úvah, nápadů, námětů nestává podkladem pro diskuse o řešení současných složitých úkolů, např. toho, jak se vyrovnat s limitovanou kapacitou lidských duševních schopností a závratně se zvětšujícím objemem lidského poznání. Je škoda, že nové nebo připravované koncepce a plány zatím plně nevyužívají zkušenosti nebo práce předchozích období a že v pracích velkých mužů minulosti nehledáme potřebné rady nebo podněty, jak se v oblasti výchovy potýkat se současnými negativními jevy. Považujeme za politováníhodné, že znovu nevycházejí díla, která by mohla být užitečná i současníkům. Mnozí z těch, kteří se vyjadřují k současným problémům, se možná z nedostatečné informovanosti vydávají na cesty, které se již ukázaly málo účinnými. Jiní objevují dávno objevené...
Prací, které by stály za nové vydání a zamyšlení je mnoho; některé z nich jsme se alespoň ve stručném výběru pokusili oživit - v první části sborníku připomínáme slova pěti z osobností, které podle našeho mínění mají co říci i dnešku. Přestože jsme z vybraných prací a studií mohli otisknout jen části, věříme, že jste v nich našli pro sebe něco nového a zajímavého. Jen jako drobná inspirace bylo zařazeno několik stránek z J. A. Komenského a T. G. Masaryka; jejich jména nebo slova jsou citována, ale jejich myšlenky nejsou čteny a v současnosti uváděny v život tak, jak by si zasloužily - i když jejich práce byly mnohokrát vydány. Neznámý článek našeho kolegy z počátku století může potěšit jako svědectví o snahách a hledání učitelů z dob Rakousko-Uherska, jejich tvůrčím a moderním myšlení.
Z mimořádně cenných studií, které jsou současnému čtenáři prakticky nedostupné, by si v podobě úplného vydání zasloužila pozornost zvlášť metodika profesora Jaroslava Sochora, i když je v ní mnoho pasáží (napsaných za velmi odlišné politické situace i technických podmínek), které již byly překonány. Ve všech směrech stále aktuální je Brunerova studie, která kdysi česky vyšla jen díky svému ruskému vydání.
V druhé části sborníku po osmi letech zveřejňujeme část z projektu desetičlenné skupiny českých učitelů připraveného za spolupráce mnoha dalších v letech 1992-94. Výsledek snahy využít a zúročit vlastní zkušenosti i poznání a nabídnout je k diskusi kolegům zatím z finančních důvodů zůstal jen v rukopise. I tentokrát můžeme publikovat pouze část - asi čtvrtinu z tříleté práce a k tomu bez příloh (tři části projektu mají celkově kolem 650 stran). Věříme, že i v této podobě může posloužit jak pro informaci a porovnání situace před osmi lety se současností, tak i jako dokument o úsilí učitelů z počátku 90. let…" .
Objednávky sborníku pro nečleny na adrese ASUD.
Máme na mysli teoretické studie a také zkušenosti učitelů z řad členů i nečlenů ASUD, pokud své dobré nápady nabídnou a pokud budeme mít možnost další sborník v odpovídajícím rozsahu vydat. Prozatím za příspěvky děkujeme kolegům V. Novotnému ze Šardic a R. Křížkové z Prahy. Uvítáme další - co třeba podrobnější rozpracování některých projektů, soutěží a dalších činností z článků v předchozích IL.
Na počátku roku otiskly UN vyjádření ASUD k hodnocení českých žáků v průzkumu OECD a jeho interpretaci v tisku (viz IL 18). V Učitelských listech vyšel článek H. Mandelové o problematice dějepisných učebnic.
V uplynulém pololetí pak zaujala historická problematika redakce samozřejmě nejvíce s uměle rozpoutanou diskusí o dokumentech souvisejících s poválečným odsunem Němců z ČSR. Dostalo se i na školní dějepis. Někteří redaktoři v novinách i TV upřeli svůj zájem o školu pouze na konjukturalistické otázky - co se učí o tzv. Benešových dekretech ve škole; jiní však chápou, že jde o problematiku komplexní a závažnější. - Učitelské noviny zveřejnily Stanovisko výboru ASUD k návrhům Rámcových vzdělávacích plánů. V tomto periodiku (red. J. Štefflová)a také na stránkách Lidových novin (red. R. Kvačková) a v Květech (red.P. Sedláček) byly otištěny rozhovory s předsedkyní ASUD o pražské mezinárodní konferenci učitelů i o stavu, podmínkách i nedostatcích v naší výuce dějepisu.
Zájem o evropský dějepis v kontextu výuky o historii etnických, náboženských a jazykových minorit projevily zejména rozhlasové stanice, jejichž redaktoři se účastnili tiskové konference pořádané v AV ČR při příležitosti setkání evropských učitelů organizovaném EUROCLIO-ASUD. Stručné informace i delší pořady zařadily stanice Vltava, Praha i Svobodná Evropa a několik redakcí zahraničního vysílání. Na ně navazoval i pořad Svobodné Evropy o soutěži Zmizelí sousedé, na níž se se Vzdělávacím a kulturním centrem Židovského muzea podílejí i učitelé dějepisu.
Po úspěchu obou předchozích se připravuje již třetí historická exkurze. Bude se konat V SOBOTU 5. ŘÍJNA 2002. Exkurze, kterou připravujeme, tentokrát zamíří na východ od Prahy a na programu jsou objekty mimořádně hodnotné, ale také ty, kam nevedou obvyklé cesty turistů nebo jsou dokonce běžně nedostupné.
Nejprve nás čeká prohlídka románské baziliky v Tismicích u Českého Brodu, cestou k románskému portálu kostela v Záboří nad Labem se zastavíme ještě v jinak nepřístupné tvrzi Tuchoraz. Nejdelší zastávku plánujeme v areálu naší nejčistší empírové architektury - na zámku Kačina, kde byla před několika lety otevřena nová interiérová instalace spojená s rodinou Chotků. Kromě základního prohlídkového okruhu uvidíme i proslulou knihovnu a zámecké divadlo. V blízkém Jakubu se podíváme do nedávno opravovaného románského kostela a pak se vypravíme ke zbytkům gotické tvrze v Semtěši, která dnes slouží jako rozhledna po Čáslavsku a Železnohorsku. Pokud nám bude přát počasí, tak nás další výhledy čekají při návštěvě pověstmi opředené zříceniny hradu Lichnice. Čas pro podvečerní procházku či občerstvení nám poskytne Žižkova Čáslav tak, abychom se kolem 20. hodiny vrátili do Prahy.
S ohledem na dopravní situaci sraz v ulici Sokolské - na rohu s Ječnou u Lékařského domu (též náměstí I.P. Pavlova) v 7,30 hod.
Předpokládaný předběžný cenový odhad (doprava + vstupy): 300,- Kč
Jak jsme předběžně informovali v IL 18 (str. 43), pořádá katedra historie PF MU v Brně ve středu 6. listopadu didaktickou konferenci na téma "Místo historie a úloha učitele dějepisu při formování multikulturní společnosti". Podle informace vedoucího katedry doc. PhDr. Jaroslava Vaculíka na ní vystoupí didaktici dějepisu z ČR, SR, Polska a Ukrajiny. Je určena jak vědeckým pracovníkům, tak učitelům z praxe. Byli jsme též na konferenci pozváni a výbor se účastní několika zástupci (podle finančních možností); předpokládáme, že o setkání budou mít zájem především učitelé z Brna, jeho okolí a dopravně dostupných míst Moravy. Byli bychom rádi, kdyby se účastnili diskusí a přispěli svými praktickými zkušenostmi - věříme, že účast bude umožněna předsedovi regionální pobočky ASUD kol. Jiřímu Janečkovi i našim dalším kolegům. Spoléháme, že přispějí ke zdaru i konstruktivnímu vyznění této akce. Tak se do praktické roviny může přenést jednání v Telči, jehož se účastnil i didaktik brněnské fakulty dr. Štěpánek.
Podrobnější informace na fakultě (tel.: 543 129 537 - sekretariát - K. Grimmová), případně u kol. Jiřího Janečka: ZŠ, 691 83 Drnholec - tel. škola 625 519 281)
Finanční problémy mají za následek o něco složitější agendu výboru ASUD při rozesílání tiskovin a dalších materiálů. Po omezení zasílání IL jen členům, kteří pro daný rok zaplatili členský příspěvek, je další změnou zasílání Zpravodaje HK jen těm, kdo si jej objednali (viz výše). Komplikací je i to, že pátý sborník nemohl být členům z roku 2001 distribuován s IL 18. Většině současných členů tedy zasíláme IL spolu se sborníkem Oživené myšlenky, Zpravodajem HK č. 2/2001 a pozvánkou na jarní seminář a exkurzi s přihláškami. Připojujeme i pozvánku a přihlášku na 5.ročník kurzu Inspirace D pro členy v Praze a Středočeském kraji.
Sborník za rok 2001 posíláme spolu s pozvánkami těm, kdo letos ještě členský příspěvek neuhradili. IL 18 a další čísla Informačního listu, Zpravodaj HK a šestý sborník budeme posílat po uhrazení platby.
Mohlo se stát, že došlo k chybě ve výpisech nebo našich seznamech či jinému nedopatření a některý materiál jste nedostali. Prosíme proto, informujte o tom co nejdříve jednatelku výboru kol. Ludmilu Bursíkovou na její adrese nebo na kontaktní adrese výboru.