INFORMAČNÍ LIST ČÍSLO 19

Z DOTAZNÍKŮ ÚČASTNÍKŮ


Dotazník vyplnilo 51 z účastníků semináře (z gymnázií 19, ze základních škol 23, ze středních odborných škol 7, neuvedlo 2), neodpovídalo 9 členů výboru. - Dotazníky obsahují v jednotlivých bodech mnoho konkrétních námětů a návrhů (často podobně popsaných). Zpracovaní zachycuje pouze ty náměty, které se objevují opakovaně.

  1. Hodnocení náplně semináře

    1. doc. dr. M. Calda
      pochvalné 19
      průměrné 18
      méně přínosné12
      bez odpovědi 2
      Kladně hodnoceno: poskytnutí informací o studiu na fakultě, o literatuře, příjemný projev, využitelné ve výuce, nadhled, "hřejivé"
      Nejčastější výtky: tematicky roztříštěné, rozsáhlý úvod, nedostatek času, způsob projevu, povrchní, "učebnicová"
      Při hodnocení této přednášky účastníci semináře opakovaně oceňovali především volbu tématu a poskytnutí informací o studiu na FSV.

    2. redaktor Libor Dvořák
      Tato přednáška se setkala s mimořádným ohlasem především pro způsob projevu a rozhled přednášejícího. Snad vůbec poprvé se nevyskytla ani jediná výtka ke kvalitě projevu.
      vynikající47
      průměrné2
      výtky0
      Nejčastěji kladně hodnoceno: způsob podání, přínosné, koncepční, promyšlené, fundované, potřebné pro výuku, vtipné, výstižné, klidně opakovat
      Z některých konkrétních pochvalných hodnocení: "100% - nadšen." - "Výborné, koncepční, vtipné, výstižné." - "Vynikající vystoupení, zajímavé osobní podněty a názory." -"Velmi přínosné z hlediska faktografického + obdivuhodná jazyková kultura."

    3. výběr historické exkurze
      pochvalné9
      výtky3 - neděle
      bez odpovědi39
      Z kladných hodnocení: "Ač Pražák, netušil jsem, co podzemí skrývá. Vedoucí exkurze byl sdělný, věcný, maximálně připraven. 100%."

    4. K náměty pro obsah příštího semináře - (románské podzemí) tipy:
      soudobé dějiny7
      znovu Romancov2
      znovu Petránek3
      dějiny Izraele, izraelsko-palestinský konflikt2
      inernet a PC programy pro D vyučování1
      Dalších 15 návrhů na konkrétní historická témata – uvedena jednotlivě

    5. návrhy na další historické exkurze
      Bílkova vila2
      Židovské Město2
      různé historické objekty především v Praze - jednotlivě

  2. Otázky o vzdělávání obecně:
    Doprava - finanční úhrada
    Většina účastníků nemá problémy s uhrazením nákladů za dopravu. Škola nehradí v 8 případech, důvodem je vždy nedostatek financí.

  3. Výstavka
    45 účastníků ji považuje za velmi přínosnou (6 neodpovědělo). Výborné je zachycení novinek, potřebné by bylo i doplňování o moderní zahraniční učebnice (pro srovnání).

  4. K Informačním listům a materiálům v nich uveřejněným
    1. Prohlášení výboru k výsledkům mezinárodních výzkumů - souhlas 27 (24 bez odpovědi, popř. nezná).
    2. Rámcové vzdělávací programy - shodné stanovisko s ASUD - 8, problém časové dotace - 3, nemá důvěru - 3, bez odpovědi 34
    3. struktura IL - 12 souhlasných odpovědí, 5 - připomínky (více praxe), 1 - nevyhovuje, 27 bez odpovědi

  5. K historickým soutěžím:
    1. k Dějepisné olympiádě: oceňuje - 12, více konkrétních informací v předstihu - 4, uspořádat pro SOŠ a SOU - 4, výhrady - 2, bez odpovědi - 23
    2. k SOČ: oceňuje - 3, více konkrétních informací - 2, bez odpovědi - 45
    3. k EUSTORY: více konkrétních informací - 2, bez odpovědi - 43
    Ke všem třem soutěžím se objevily jednotlivé konkrétní náměty, které budou inspirací pro organizátory.

  6. K pomůckám, na nichž se podílejí členové ASUD
    1. dějepisné atlasy, nakl. Kartografie - tradičně ceněny jako velmi hodnotné, přínosné pro výuku, např. "Jsou perfektní, nic lepšího neexistuje." (13). Z několika odpovědí vyplývá, že zatím nebyly peníze na jejich zakoupení do tříd (6). Bez odpovědi (20).
    2. fólie ke starověku, nakl. Machek a syn - Tento materiál zná a užívá 6 učitelů, považuje ho za přínosný. Další učitelé usilují o koupi, ale jde o nákladnou pomůcku. Bylo by třeba dovést až do 20. století. Bez odpovědi (32).
    3. pracovní sešity, nakl. Albra - Učitelé sešity využívají částečně, pro doplnění, procvičení, většinou xeroxováním stránek. Bohatství materiálu, inspirace. Bez odpovědi (30).
    4. učebnice pro 6. třídu, prac. sešit a metodická příručka nakl. Dialog - Učebnice je v prvních ohlasech hodnocena velmi pochvalně - obrazový materiál, pestrost, aktivizační metody, podnětná, zaujme učitele i žáky. Z ohlasů např. "Sympatická moderní učebnice zpracovaná pro studenty velmi přístupnou formou."; "Škola nezakoupí, opatřila jsem si vlastní. Výborná učebnice!" (15). Je považována za náročnou a finančně nákladnou. I když by ji řada učitelů po prostudování chtěla zakoupit do školy, není to možné z finančních důvodů - staré učebnice musí dosloužit (6). Tam, kde ji používají, se osvědčila (2). Kladně jsou hodnoceny i PS a MP (9). Bez odpovědi (21).

Jiná sdělení pro výbor:


back