Dotazník vyplnilo 51 z účastníků semináře (z gymnázií 19, ze základních škol 23, ze středních odborných škol 7, neuvedlo 2), neodpovídalo 9 členů výboru. - Dotazníky obsahují v jednotlivých bodech mnoho konkrétních námětů a návrhů (často podobně popsaných). Zpracovaní zachycuje pouze ty náměty, které se objevují opakovaně.
- Hodnocení náplně semináře
- doc. dr. M. Calda
Kladně hodnoceno: poskytnutí informací o studiu na fakultě, o literatuře, příjemný projev, využitelné ve výuce, nadhled, "hřejivé"
pochvalné 19 průměrné 18 méně přínosné 12 bez odpovědi 2
Nejčastější výtky: tematicky roztříštěné, rozsáhlý úvod, nedostatek času, způsob projevu, povrchní, "učebnicová"
Při hodnocení této přednášky účastníci semináře opakovaně oceňovali především volbu tématu a poskytnutí informací o studiu na FSV.
- redaktor Libor Dvořák
Tato přednáška se setkala s mimořádným ohlasem především pro způsob projevu a rozhled přednášejícího. Snad vůbec poprvé se nevyskytla ani jediná výtka ke kvalitě projevu.Nejčastěji kladně hodnoceno: způsob podání, přínosné, koncepční, promyšlené, fundované, potřebné pro výuku, vtipné, výstižné, klidně opakovat
vynikající 47 průměrné 2 výtky 0
Z některých konkrétních pochvalných hodnocení: "100% - nadšen." - "Výborné, koncepční, vtipné, výstižné." - "Vynikající vystoupení, zajímavé osobní podněty a názory." -"Velmi přínosné z hlediska faktografického + obdivuhodná jazyková kultura."
- výběr historické exkurze
Z kladných hodnocení: "Ač Pražák, netušil jsem, co podzemí skrývá. Vedoucí exkurze byl sdělný, věcný, maximálně připraven. 100%."
pochvalné 9 výtky 3 - neděle bez odpovědi 39
- K náměty pro obsah příštího semináře
- (románské podzemí) tipy:
soudobé dějiny 7 znovu Romancov 2 znovu Petránek 3 dějiny Izraele, izraelsko-palestinský konflikt 2 inernet a PC programy pro D vyučování 1 Dalších 15 návrhů na konkrétní historická témata – uvedena jednotlivě
- návrhy na další historické exkurze
Bílkova vila 2 Židovské Město 2 různé historické objekty především v Praze - jednotlivě
- Otázky o vzdělávání obecně:
Doprava - finanční úhrada
Většina účastníků nemá problémy s uhrazením nákladů za dopravu. Škola nehradí v 8 případech, důvodem je vždy nedostatek financí.
- Výstavka
45 účastníků ji považuje za velmi přínosnou (6 neodpovědělo). Výborné je zachycení novinek, potřebné by bylo i doplňování o moderní zahraniční učebnice (pro srovnání).
- K Informačním listům a materiálům v nich uveřejněným
- Prohlášení výboru k výsledkům mezinárodních výzkumů - souhlas 27 (24 bez odpovědi, popř. nezná).
- Rámcové vzdělávací programy - shodné stanovisko s ASUD - 8, problém časové dotace - 3, nemá důvěru - 3, bez odpovědi 34
- struktura IL - 12 souhlasných odpovědí, 5 - připomínky (více praxe), 1 - nevyhovuje, 27 bez odpovědi
- K historickým soutěžím:
Ke všem třem soutěžím se objevily jednotlivé konkrétní náměty, které budou inspirací pro organizátory.
- k Dějepisné olympiádě: oceňuje - 12, více konkrétních informací v předstihu - 4, uspořádat pro SOŠ a SOU - 4, výhrady - 2, bez odpovědi - 23
- k SOČ: oceňuje - 3, více konkrétních informací - 2, bez odpovědi - 45
- k EUSTORY: více konkrétních informací - 2, bez odpovědi - 43
- K pomůckám, na nichž se podílejí členové ASUD
- dějepisné atlasy, nakl. Kartografie - tradičně ceněny jako velmi hodnotné, přínosné pro výuku, např. "Jsou perfektní, nic lepšího neexistuje." (13). Z několika odpovědí vyplývá, že zatím nebyly peníze na jejich zakoupení do tříd (6). Bez odpovědi (20).
- fólie ke starověku, nakl. Machek a syn - Tento materiál zná a užívá 6 učitelů, považuje ho za přínosný. Další učitelé usilují o koupi, ale jde o nákladnou pomůcku. Bylo by třeba dovést až do 20. století. Bez odpovědi (32).
- pracovní sešity, nakl. Albra - Učitelé sešity využívají částečně, pro doplnění, procvičení, většinou xeroxováním stránek. Bohatství materiálu, inspirace. Bez odpovědi (30).
- učebnice pro 6. třídu, prac. sešit a metodická příručka nakl. Dialog - Učebnice je v prvních ohlasech hodnocena velmi pochvalně - obrazový materiál, pestrost, aktivizační metody, podnětná, zaujme učitele i žáky. Z ohlasů např. "Sympatická moderní učebnice zpracovaná pro studenty velmi přístupnou formou."; "Škola nezakoupí, opatřila jsem si vlastní. Výborná učebnice!" (15). Je považována za náročnou a finančně nákladnou. I když by ji řada učitelů po prostudování chtěla zakoupit do školy, není to možné z finančních důvodů - staré učebnice musí dosloužit (6). Tam, kde ji používají, se osvědčila (2). Kladně jsou hodnoceny i PS a MP (9). Bez odpovědi (21).
Jiná sdělení pro výbor:
- Ještě k podzimní exkurzi :
Pěkné exkurze, ale ranní hodina odjezdu vylučuje z účasti mimopražské zájemce - nebylo by možné přistoupit na trase ? - zájem o účast. (opakovaně)
- K organizaci semináře: Pořádat seminář v pátek. (opakovaně)
- Různé: Výstavku doplnit o nejlepší práce SOČ a EUSTORY. Zveřejnit vítězné práce EUSTORY.- Oceňuji milé vystoupení p. Pěnkavy - bylo dobrým osvěžením. -Děkuji za přípravu seminářů i odborného materiálu pro účastníky (literatura, odb. články i praktické informace). Čas strávený na akcích ASUD považuji pro sebe za velmi přínosný.- Děkuji za práci, kterou odvádíte.