My, účastníci XIV. Letní školy historie, konané ve dnech 30. 6. až 5. 7. 2001 v Praze, prohlašujeme, že jsme znepokojeni těmito závažnými problémy a fakty:
z diskusí proběhlých na tomto fóru vyplynulo, že pokračuje nepříznivý trend v omezování hodinové dotace dějepisu i dalších humanitních věd, především v odborném školství; k požadovanému navýšení hodinové dotace na základních školách a gymnáziích v míře odpovídající trendům požadovaného všeobecného vzdělání nedochází;
varující jsou projevy klesající gramotnosti, především v odborném školství; vliv oslabení humanitních předmětů a nevyvážená orientace na počítačové technologie vede k podobným jevům, které jsme zatím znali jako problémy školství např. ve Velké Británii - žáci nejsou schopni přečíst delší text a zapamatovat si jeho obsah;
výuka dějepisu nemá podle zpráv ČŠI na řadě škol požadovanou kvalitu, dějepis se učí často neaprobovaně;
připravované rámcové vzdělávací programy nejsou pro vyučovací předmět dějepis dostatečně připravené; diskuse k nim byla příliš krátká, nebyl brán zřetel na termín konce roku, kdy z časových důvodů nelze požadovat od učitelů ještě připomínkování koncepčního materiálu, navíc podklady nebyly pro všechny zájemce dostatečně přístupné; jak bylo patrno z vystoupení zástupkyně Výzkumného ústavu pedagogického, jsou záměry reforem v oblasti výuky dějepisu nedostatečně odborně koncipovány, některé zmíněné koncepční záměry týkající se dějepisu by naprosto negovaly vzdělávací a výchovnou funkci tohoto předmětu.
S odkazem na prohlášení z dřívějších letních škol historie konstatujeme, že se objevila některá pozitiva v oblasti školního dějepisu:
vítáme ustavení odborného poradního sboru pro výuku humanitních předmětů při MŠMT ČR;
jsme potěšeni skutečností, že ministerstvo školství opakovaně podpořilo finanční dotací konání této letní školy; a že na diskusi o problematice výuky dějepisu vyslalo kromě zástupkyně VÚP i přímou zástupkyni ministerstva;
vítáme diskuse k výuce dějepisu, především v souvislosti s koncipováním nové maturity; kladně hodnotíme zvýšený zájem ČŠI o stav výuky dějepisu; zdůrazňujeme vzrůstající zájem Sdružení historiků ČR o školní dějepis;
vítáme nabídky vědeckých a výzkumných ústavů z oblasti historických věd na spolupráci s učiteli v praxi a snahu o zapojení učitelů dějepisu středních i základních škol do historické obce;
vítáme všestrannou pomoc akademických pracovníků vysokých škol a ústavů AV ČR této letní škole i dalším aktivitám učitelů dějepisu.
Tyto skutečnosti jsou především výsledkem úsilí historiků, učitelů dějepisu a dalších odborníků z historické obce, opatření ministerstva školství a jeho resortních pracovišť zatím nemají charakter dlouhodobých koncepčních záměrů.
Jsme proto nuceni konstatovat, že situace ve školním dějepisu je z našeho hlediska kritická a přes mnohé úsilí různých učitelských sdružení a předních osobností české vědy nedochází ke zlepšení.
Zdůrazňujeme opakovaně, že kvalitní výuka dějepisu má specifický význam pro rozvoj kritického a nezávislého myšlení, pro vývoj a osvojení si svobodného a zodpovědného občanského jednání mladé generace, nezastupitelný je význam této výuky pro posílení národní identity a občanského sebevědomí a s tímto spojený rozvoj tolerance a humanismu v postojích k jiným zemím, národům a kulturám. S ohledem na tuto nezastupitelnou funkci dějepisu a v návaznosti na výše uvedená znepokojující konstatování, vyslovujeme tyto požadavky:
žádáme o vyrovnání postavení školního dějepisu a dalších humanitních předmětů v kurikulu škol v ČR s postavením těchto předmětů ve vyspělých evropských zemích;
žádáme proto zrušení těch opatření, která vedla k dalšímu snížení hodinové dotace v odborném školství a doplnění hodinových dotací dějepisu v našem školství ve shodě s trendy požadovaného všeobecného vzdělání;
požadujeme:
aby byla věnována zvýšená pozornost výuce dějepisu ze strany ředitelů škol,
podporu ministerstva školství programům dalšího vzdělávání učitelů dějepisu,
posílení významu studia didaktiky dějepisu ve studiu učitelství na vysokých školách,
žádáme MŠMT ČR (v souvislosti s výše uvedeným), aby výrazně finančně podpořilo vysoké školy v oblasti nákladů na pedagogické praxe studentů učitelství;
aby byl podporován vědecký výzkum, který je v oblasti výuky dějepisu, vztahu didaktiky a vývojové psychologie, metod výuky atp. (na rozdíl např. od matematiky) naprosto zanedbán;
vzhledem k závažnosti problematiky žádáme:
aby byla diskusi k rámcovým vzdělávacím programům věnována náležitá pozornost, podpora a dostatek času - aby diskuse k nim byla prodloužena až do konce kalendářního roku 2001;
aby tým VÚP, vzhledem ke zkušenostem z diskuse proběhlé na XIV. LŠH, byl rozšířen o další experty z vysokých škol, výzkumných ústavů historických a o učitele dějepisu - experty z praxe;
aby nové koncepce byly podloženy důkladným pedagogicko-didaktickým výzkumem procesu výuky, dále kritickou analýzou navrhovaných alternativ a komparací zahraničních modelů a aby byly korigovány kompetentními zkušenostmi učitelů z praxe.
S tímto prohlášením se jako učitelé dějepisu a občanské výchovy na základních i středních školách z celé České republiky obracíme na MŠMT ČR, na Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny a Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR, Českou školní inspekci, stejně tak i na odbornou veřejnost i na ostatní občany, jimž není lhostejné vzdělávání a výchova mladé generace.
Toto memorandum schválilo 150 učitelů - účastníků XIV. Letní školy historie. Jejich jménem memorandum dávají na vědomí garanti XIV. Letní školy historie
Podepsána: PhDr. Jana Kohnová, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta