Nejen ze zprávy ČŠI z loňského roku a z náhodných dokladů neznalosti moderních dějin u mladých i starších lidí je jasné, že přiblížení tohoto období patří mezi nejdůležitější témata, o nichž bychom měli diskutovat. Výbor zpracoval návrh na komplexní řešení. Že jde o věc naléhavou, je patrné i z aktuálních situací - např. návrzích na „opatření“ k nápravě tendencí rasismu, netolerance, násilností, xenofobie, nepochopení našeho začlenění do evropských struktur atd. atd. Prosíme vás o vyjádření k materiálu předanému v polovině března MŠMT (zatím bez odpovědi), návrzích na doplnění nebo konkretizaci jednotlivých bodů. |
Celá řada zjištěných skutečností - (ankety ve veřejnosti, besedy, soutěže, výsledky průzkumů i mezinárodních projektů a v neposlední řadě zjištění ČŠI o vyučování dějinám 20. století na základních a středních školách) je alarmující a nasvědčuje jen dostatečným nebo zcela nedostatečným výsledkům vzdělávání i výchovy v oblasti historie 20. století působením školy i dalších zdrojů informací atd.
Zjištěný stav - pokud se týká vlivu školy - může být důsledkem skutečností totalitního období, ale v mnohem větší míře souvisí s neuspokojivým zajištěním podmínek poskytnutých pro dějepisné vyučování v posledním desetiletí - jde o tyto aspekty:
Pokud jde o úvahu o cestách umožňujících nápravu, nedostatky nelze řešit nějakou akcí, pokynem školám - jak dosud často byla „zajišťována“ náprava - ale promyšleným a důkladným systémem změn - (předběžné návrhy na cesty ke zlepšení výsledků výuky dějin 20. století):
Učebnice, včetně dějepisných, se v dnešní Evropě - na Západě i na Východě - pronikavě mění a přizpůsobují se potřebám samostatného osvojování poznatků, motivace pro vědění, vytváření soustavy studijních dovedností a vedení k posuzování událostí a hledání jejich souvislostí s dnešním světem. Jen většina našich učebnic tento trend nezaznamenala. Na základě teoretické literatury, množství učebnic a dalších pomůcek, které máme, nebo které jsme prostudovali, zkušeností z reformních škol a dalších trendů našich předválečných škol, hospitací, návštěv v zahraničí a vlastních zkušeností zpracovali a posoudili členové výboru spolu s dalšími členy ASUD kritéria, která by se měla stát pomocí pro tvorbu nových učebnic. Svými názory v anketách nás podpořilo několik set učitelů a řada z členů ASUD již přispěla samostatnými dopisy a návrhy. Souborný materiál předaný rovněž v březnu MŠMT předkládáme nyní ještě k vyjádření širšímu okruhu členů ASUD. Očekáváme vaše vyjádření - souhlasná i kritická nebo doplňující; tuto aktivitu pokládáme za jednu z nejdůležitějších částí smyslu naší asociace pod heslem: |
Základním kritériem pro posouzení kvality současné učebnice jsou potřeby žáků a studentů; kromě ovládnutí vybrané historické faktografie jde o rozvoj dovedností - posilování schopnosti práce při vyhledávání a všestranném zpracování informací, jejich využívání k posuzování a chápání problémů života současného světa i sebe sama a druhých lidí; učebnice však musí obsahovat i podklady pro působení etické a estetické, ovlivňování hodnotového systému mladých lidí, směřovat k výchově k samostatnosti a odpovědnosti atd.
České dějepisné učebnice ve svém již dlouho překonaném výkladovém pojetí patří v převážné většině k textům, spokojujícím se s nejnižší hladinou Bloomovy taxonomie učebních cílů - s předáváním znalostí. V posledním desetiletí vyšlo pro každé dějinné období šest - osm titulů; většinou opomíjejí dalších pět hladin zmíněné taxonomie cílů. Další učebnice tohoto typu by jen zmnožovaly tituly, jaké patří minulosti; současné teorii, praxi ani potřebám školy nevyhovují (naše slabé výsledky prokazují i mezinárodní průzkumy a projekty a poslední zprávy ČŠI).
Z hlediska didaktického systému proto považujeme za nezbytné formulovat požadavky, které by měla splňovat moderní dějepisná učebnice, má-li být doporučena k užívání (dle současné praxe tzv. udělením doložky). Tyto vlastnosti jsme proto zpracovali v podobě didaktických kritérií, po teoretické stránce vycházejících ze současné pedagogické literatury (např. J. Bruner: Vzdělávací proces, SPN 1967, J. Průcha: Moderní pedagogika, Portál, 1997; Pasch, Gardner, Langerová, Starková, Moodyová: Teaching as Decision Making, Longmann New York, 1995, a j.) a aplikujících obecné zásady do oblasti dějepisného vyučování.
Předpokládáme, že bude provedena důkladná historická analýza obsahu školního dějepisu pro tzv. standardy a osnovy pro jednotlivé vzdělávací programy ve spolupráci historických pracovišť, VÚP a dalších ústavů i učitelů z praxe organizovaných v profesní asociaci.
OBSAH
Tento materiál předkládáme pracovníkům MŠMT ČR jako podklad k jejich jednání s nakladateli, autory, recenzenty apod. Bude zveřejněn v informačním materiálu pro členy ASUD, k případnému doplnění nebo zpřesnění v této verzi vyjádřených kritérií, neboť obsah považujeme za vyjádření současného stavu našeho poznání, jež je žádoucí dále precizovat. Bude s ním seznámen výbor Sdružení historiků. Učitelům z řad ASUD, kteří podle dohody s vedoucími pracovníky MŠMT z podzimu 1998 budou zváni jako recenzenti dějepisných pomůcek, bude sloužit jako vodítko k hodnocení učebnic po didaktické stránce.
|
Jelikož jsme již dostali příslib dotace pro rok 1999, můžeme se zabývat plány na třetí sborník. Uvažovali jsme o aktuální tematice historické, avšak zatím se nám nedaří získat příspěvky, jaké bychom pro svou denní práci potřebovali. V úvahu přichází také zpracování zahraničních zkušeností - překlady materiálů z evropských seminářů, ukázky ze zahraničních učebnic nebo metodických materiálů.
Vzhledem k úspěchu Metodických inspirací se zpracováním zkušeností z praxe se aktuálním námětem stává i druhý díl tohoto typu publikace. K tomu bychom potřebovali nabídky - jednak nabídky z Vašich řad, jednak tipy na kolegy, kteří třeba z různých důvodů nejsou členy ASUD, ale mají co nabídnout. Napíšete-li nám o nich, obrátíme se na ně s výzvou o příspěvek. Zatím máme předběžně přislíbená témata vztahující se k maturitě z dějepisu a čerpající ze zkušeností Dne na Kratochvíli.